Ga naar hoofdinhoud

SPRILA en SPULA – hier zijn de subsidieregelingen voor laadinfrastructuur

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft de subsidieregelingen voor laadinfrastructuur gepubliceerd. Het gaat om de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven Aanschaf (SPRILA) en de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA). Beide regelingen moeten het makkelijker maken publieke dan wel private laadpalen en laadpleinen te realiseren. De regelingen gaan in na de zomer.

Zoals een tijdje geleden in TTM.nl’s digitale magazine al werd geconcludeerd: laadinfrastructuur is minstens zo belangrijk als elektrische voertuigen om de transitie naar duurzaam vervoer te voltooien.

SPRILA is voor ondernemers met een KVK-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn. De regeling is er ook voor concessiehouders van openbaar vervoer. Exploitanten van laadinfrastructuur komen alleen in aanmerking voor SPRILA Aanschaf voor laadinfrastructuur voor eigen voertuigen of voertuigen van werknemers.

Subsidie is mogelijk voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan. Deze laadinfrastructuur wordt geplaatst op een eigen terrein of het terrein dat wordt gehuurd, en dat niet te allen tijde publiek toegankelijk is. De laadinfrastructuur bestaat uit:

  • de basislaadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en de bekabeling;
  • een of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt; 
  • en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal 4 laadpunten;
  • en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW.
  • Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor een laadstation tot en met 350 kW. Voor concessiehouders van openbaar vervoer is subsidie mogelijk vanaf een vermogen van 600 kW.

Samen met minimaal 25.000 euro subsidie voor laadinfrastructuur kunt u subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Aan het vermogen en de capaciteit van de batterij zijn voorwaarden verbonden. De batterij mag een maximaal vermogen hebben van 50 procent van het gecontracteerd vermogen en een C-waarde van maximaal 0,25. De opslagcapaciteit van de batterij is maximaal 1.000 kWh.

SPULA is voor ondernemers die op een publiek toegankelijke locatie laadinfrastructuur willen aanleggen voor zware elektrische voertuigen. U krijgt subsidie voor kosten die u maakt om laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen te laten aanleggen of uit te breiden. De laadinfrastructuur wordt geplaatst op een locatie die altijd publiek toegankelijk is en bestaat uit:

  • een netaansluiting van minimaal 600 kVA;
  • minimaal 1.400 kW aan laadstations van 200 kW of meer;
  • minimaal 2 laadstations met een vermogen van 350 kW of meer;
  • een CCS- of MCS-connector voor alle laadpunten;
  • voor alle laadpunten: funderingen die geschikt zijn voor voertuigen van ten minste 50 ton; 
  • voor alle laadpunten: doorrijhoogtes van minimaal 4,2 meter;
  • voor alle laadpunten: fysieke ruimtes voor het laden van een trekker met oplegger combinatie van 16,5 meter;
  • laadinfrastructuur die altijd met het internet is verbonden en waarbij de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 met CS-certificaat of hoger

De SPRILA-regeling gaat open op 24 september a.s. De SPULA-regeling gaat open op 1 oktober a.s.

Voor meer informatie is zijn er webinars georganiseerd.

  • dinsdag 3 september 2024 10:00 – 11:30 Webinar Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Aanmelden kan hier.
  • dinsdag 10 september 2024 10:00 – 11:00 Webinar Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA). Aanmelden kan hier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer