De ‘Polensprinters’, bestelauto’s met huifopbouw bereden door Oost-Europeanen, zijn een plaag in Duitsland. Het Bundesambt für Güterverkehr heeft nu duidelijk gemaakt dat ook zij moeten voldoen aan de cabotageregels. Dat meldt het Duitse vakblad EuroTransport.
Ondanks hun wettelijke totaalgewicht van 3,5 ton snoepen de Polensprinters in met name Duitsland transport weg van transportbedrijven met groter materieel. Voordeel van de bestelauto’s is dat de bestuurders niet gebonden zijn aan rij- en rusttijden en dus efficiënter kunnen werken. Er zijn echter zoveel Polensprinters onderweg dat ze overlast veroorzaken op parkeerplaatsen, want de Oost-Europeaanse chauffeurs leven net zoals hun collega’s op de truck. De oneerlijke concurrentie, overtredingen en vermeende sociale dumping zijn daarbij een doorn in het oog. ZDF maakte vorige maand een documentaire over de Polensprinters.
De BAG heeft nu duidelijk gemaakt dat de 3,5 tons auto’s bijvoorbeeld niet onder de regels voor de 45 uurs rust vallen, tenminste niet zolang het EU Mobility Package wordt aangepast, maar dat ze wel moeten voldoen aan de cabotageregels, zoals vermeld in artikel 8 en 9 van EG-richtlijn 1072/009. Dat houdt dus in dat ook Polensprinters na een grensoverschrijdend transport slechts drie nationale opdrachten mogen uitvoeren en dan weer weg moeten wezen. Het feit dat BAG dit nu zo duidelijk maakt schept hoop dat er ook op naleving van de cabotageregels door Polensprinters zal worden gehandhaafd.
Bron: Eurotransport
U citeert de BAG in uw reportage dat volgens EU 1072/2009 art 8 en 9 de regels voor cabotage gelden voor dit soort voertuigen .
In dezelfde EU verordening,1072/2009 staat echter duidelijk,in art 1.5.c dat voor vervoer met voertuigen tot 3500 kg geen communautaire vergunning vereist is en ook zijn vrijgesteld van andere vervoersvergunnigen.
DE door u(namens de BAG) gedane uitspraken botsen dus nogal met de tekst van EU 1072/2009 art 1.5.c
de richtlijn 1072/2009 eens volledig lezen.
INTERNATIONAAL VERVOER
Artikel 3
Algemeen beginsel
Het internationale vervoer wordt uitgevoerd onder dekking van
een communautaire vergunning en, indien de bestuurder een
onderdaan van een derde land is, in combinatie met een
bestuurdersattest.
Polensprinters in Duitsland alsook in België en Nederland zijn onderdanen van een derde land en moeten dus voldoen aan regel van internationaal vervoer.
Lees artr 1.5.c eens door:
5.
De volgende soorten vervoer en lege ritten in het kader van dergelijk vervoer vereisen geen communautaire vergunning en zijn vrijgesteld van andere vervoersvergunningen:
c)
goederenvervoer met motorvoertuigen waarvan de toegestane massa in beladen toestand, met inbegrip van die van de aanhangwagen(s), niet meer dan 3,5 t bedraagt;
Als je t ene uitzonderd,in art 1.5.c. kun je dat een paar artikels verder niet ineens verbieden.
Dan erbij: de goederen worden niet door een ingezeten vervoerd ,maar door een voertuig,wie dat voertuig bestuurd is n andere discussie.
© indien de bestuurder een
onderdaan van een derde land is, in combinatie met een
bestuurdersattest.
Polensprinters in Duitsland alsook in België en Nederland zijn onderdanen van een derde land en moeten dus voldoen aan regel van internationaal vervoer.©
Als de bestuurder eventueel een bestuurdersattest moet kunnen overleggen heeft dat niks te maken met de vergunning die eventueel op- het voertuig aanwezig moet zijn
het maakt mij niet uit hoe ;
flink aanpakken dit soort uitwassen en duiken onder regels ,
je kunt niet voor een paar honderd euro naar spanje rijden ,
maandenlang onderweg zijn , en de markt verzieken ,
gevolg sociale dumping lees ;onmenselijke toestanden onderweg
IK ben t volkomen met je eens,als ze morgen verdwijnen zal ik er geen traan om laten,maar zoals in de reportage stond kan de BAG niks doen op grond van de bestaande wetgeving ,EU 1072/2009,,zoals gesuggereerd in het artikel van TTM,,,,,,,HELAAS.