De gemiddelde leeftijd van vrachtwagens in Nederland bedraagt 9,9 jaar. Daarmee behoort het Nederlandse truckpark tot de jongste in Europa, zo blijkt uit het rapport ‘Vehicles on European Roads 2025’ van ACEA. In de Europese Unie ligt de gemiddelde leeftijd van trucks aanzienlijk hoger op 14,1 jaar.
Binnen de EU zijn er grote verschillen. In Griekenland rijden de oudste vrachtwagens rond met een gemiddelde leeftijd van 22,6 jaar, gevolgd door Italië (19,5 jaar) en Tsjechië (18,4 jaar). Ook België scoort met 16,5 jaar bovengemiddeld hoog. Aan de andere kant van het spectrum heeft Oostenrijk met 6,8 jaar de jongste truckvloot.
Het totale aantal middelzware en zware vrachtwagens op Europese wegen groeide in 2023 met 0,8 procent tot 6 miljoen voertuigen. Nederland telde vorig jaar 165.522 trucks, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2022. Bijna de helft van alle Europese trucks bevindt zich in drie landen: Italië, Duitsland en Polen.
Hoge leeftijd truckpark vertraagt verduurzaming
De relatief hoge gemiddelde leeftijd van het truckpark in veel Europese landen vormt een uitdaging voor de verduurzaming van het wegtransport. Oudere vrachtwagens stoten meer CO₂ en andere schadelijke stoffen uit dan moderne modellen. Hoewel fabrikanten volop investeren in schonere aandrijflijnen, blijft de daadwerkelijke vervanging van oude voertuigen traag verlopen.
Dat blijkt ook uit de brandstofmix: diesel is nog altijd dominant. In de EU rijdt 96,4 procent van de vrachtwagens op diesel, terwijl slechts 0,1 procent een volledig emissievrije aandrijving heeft. Dit benadrukt de kloof tussen nieuwverkoopcijfers en de werkelijke samenstelling van het Europese truckpark.
ACEA roept op tot gerichte beleidsmaatregelen om de transitie te versnellen. Subsidies, belastingvoordelen en een verbeterde laadinfrastructuur kunnen de adoptie van emissievrije trucks stimuleren. Nederland heeft met zijn relatief jonge truckvloot een goede uitgangspositie, maar ook hier blijft de vraag hoe snel de overstap naar duurzamere aandrijflijnen zal verlopen.
