Ga naar hoofdinhoud

MAN aFAS wint eerste Truck Innovation Award

De MAN aFAS Level 4 autonome truck heeft de allereerste Truck Innovation Award gewonnen. De award, een spin-off van de International Truck of the Year Award, werd woensdag door juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan CEO Joachim Dreesvan MAN Truck & Bus  op de vakbeurs IAA.

De nieuwe award is in het leven groepen vanwege de enorme technologische verandering die gaande is binnen de bedrijfswagensector.

De aFAS – wat staat voor ‘automated driverless safety vehicle for jobs on Federal Motorways’, is een zeer innovatieve veiligheidsoplossing die MAN gedurende een periode van vier jaar heeft ontwikkeld, met de steun van het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Energie en met de betrokkenheid van technische instellingen en verschillende belangrijke leveranciers en partners.

Met een winnende score van 93 stemmen bevocht MAN’s aFAS succesvol de concurrentie van de Mercedes-Benz eActros, de elektrische FL / FE-trucks van Volvo Trucks, de tweede generatie elektrische trucks van Renault Trucks, DAF’s Ecochamps en ZF’s Innovation Truck.

Een nominatie voor de Truck Innovation Award moet een voertuig met geavanceerde technologie zijn, met een bruto voertuiggewicht meer dan 3,5 t. Het zou over een alternatieve aandrijflijn moeten beschikken – hybride, hybride range-extender, alles-elektrisch – of een alternatief brandstofsysteem hebben zoals LNG / CNG / waterstof / brandstofcellen. Als alternatief moet het voorzien zijn van specifieke hightech-oplossingen als het gaat om connectiviteit – semi- of volledig autonome stuursystemen, platooning-mogelijkheden of geavanceerde ondersteuningsdiensten zoals diagnose op afstand.

Tijdens een recent exclusief persevenement in Linz, Oostenrijk, kregen de IToY juryleden een diepgaande inzage et aFAS-project. Bovendien had de jury de mogelijkheid om het onbemande autonome Level 4 voertuig te beoordelen. Het zeer innovatieve voertuig – een MAN TGM 18.340 – volgt automatisch een andere vrachtwagen die zich bezighoudt met onderhoudswerkzaamheden aan snelwegen.

De ITOY-journalisten waren onder de indruk dat de aFAS al is getest, zonder enig ongeval, op de openbare weg met een totale testlengte van meer dan 4 000 km. Juryleden hebben ook positief gereageerd op het feit dat de aFAS levens kan redden, omdat mobiele bouwplaatsen op snelwegen een hoog risico voor personeel op de bouwplaats, aangezien serieuze kop-staartbotsingen mogelijk zijn. Bovendien hebben ze positieve waardering voor het gebruiksgemak, de hoge mate van actieve veiligheid en uitgebreid gebruik van gangbare seriecomponenten. Bovendien merkten ze op dat dit het eerste bestuurderloze voertuig van niveau 4 is op openbare wegen in Europa.

De jury van Gianenrico Griffini (op de foto links), voorzitter van het International Truck of the Year, somde de stemmen van de jury op: “Met het aFAS-project heeft MAN niet alleen een effectieve oplossing geboden om mobiele apparaten te beschermen bouwplaatsen, maar het heeft ook belangrijke inzichten gekregen voor de toekomstige technische ontwikkeling van autonome voertuigen.”

De IToY-jury wil de Road Haulage Association bedanken voor het onafhankelijk verzamelen van de stemmen van alle IToY juryleden en het vaststellen van het eindresultaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer