Ga naar hoofdinhoud

Is de D30 de laatste dieselmotor die MAN ooit bouwt?

MAN Truck & Bus is in de fabriek in Neurenberg gestart met de productie van de nieuwe, efficiënte 13-liter MAN D30 dieselmotor. Dit markeert een historisch moment, want na meer dan een eeuw dieselmotorproductie is de D30 de laatste van zijn soort die in Neurenberg wordt gebouwd. Tegelijkertijd wordt er op dezelfde locatie een productielijn opgezet voor batterijen, waarmee MAN een duidelijke koers uitzet naar een emissievrije toekomst.

MAN heeft 220 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Neurenberg voor de productie van de D30-motor en nog eens 30 miljoen euro voor de bijbehorende krukasproductie in Salzgitter. De motor is ontwikkeld binnen de TRATON GROUP en zet nieuwe standaarden op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. De D30 is de grootste standaardmotor in het MAN-portfolio en wordt onder meer gemonteerd in de 40-tons MAN TGX en TGS trucks.

Bij de start van de productie waren onder anderen Neurenbergs burgemeester Marcus König, Traton-CEO Christian Levin, MAN-CEO Alexander Vlaskamp en diverse andere topfunctionarissen aanwezig. Levin benadrukte het belang van samenwerking binnen Traton: “Vandaag zetten we een belangrijke stap voorwaarts. De volledig nieuw ontwikkelde motor gaat nu ook in productie bij MAN en ik ben ervan overtuigd dat onze klanten hier zeer tevreden over zullen zijn.”

Transitie naar elektrisch

MAN-CEO Alexander Vlaskamp onderstreepte dat de transitie naar emissievrije voertuigen in volle gang is: “Tegen 2030 zal de helft van de voertuigen die we aan klanten leveren een emissievrije aandrijving hebben. Toch blijven efficiënte verbrandingsmotoren nog lange tijd noodzakelijk. Daarom investeren we in Neurenberg in beide technologieën, waardoor we de locatie toekomstbestendig maken en werkgelegenheid garanderen.”

De D30-productie start bijna gelijktijdig met de geplande serieproductie van batterijen in het voorjaar. Daarmee wordt Neurenberg de spil in zowel conventionele als elektrische aandrijftechnologieën voor MAN.

Innovatie en prestaties

De D30 is volgens Traton een van de meest innovatieve vrachtwagenmotoren ter wereld, met een maximale efficiëntie van meer dan 50 procent en een brandstofbesparing van gemiddeld vijf procent ten opzichte van de vorige generatie motoren. Dit vertaalt zich direct naar een verlaging van de CO2-uitstoot. De motor vervangt de huidige D26- en D15-serie en is verkrijgbaar in zes vermogensniveaus van 380 tot 560 pk (2.100 tot 2.800 Nm).

Laatste generatie dieselmotoren

MAN heeft bevestigd dat er geen opvolger komt voor de D30, waarmee dit de laatste volledig nieuw ontwikkelde dieselmotor is die het bedrijf zal bouwen. Hiermee slaat MAN definitief de brug naar een emissievrije toekomst, zonder de noodzaak van efficiënte dieseltechnologie op korte termijn te negeren. Het bedrijf zet daarmee een strategische stap in de geleidelijke overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer