ING Economisch Bureau publiceert dinsdag de Assetvisie Trucks en Trailers. Volgens deze visie komt er een nieuw tijdperk aan voor de Nederlandse truck- en trailermarkt. Transportbedrijven worden rationeler, professioneler en groener met een kleinere Nederlandse vloot. De euforie van de laatste maanden van 2013 is hiermee verdwenen, want de afzet van trucks kan in 2014 met zo’n 20 procent dalen. Ook is het proces van uitvlagging naar Oost-Europa nog niet afgerond.
Echt herstel blijft nog uit op de Nederlandse truckmarkt, zeggen de economen van de ING. Met de Euro 6 subsidie en de vrijwillige afschrijvingsregeling was eind 2013 sprake van een verkoopgolf, maar in 2014 leidt dit weer tot een flinke correctie. Investeringen zijn hiermee vooral verplaatst. Onderliggend is het investeringsklimaat in de transportsector nog zwak. Naar verwachting daalt de afzet van trucks (> 3,5 ton) daarmee in 2014 met ruim 20 procent van 12.900 tot 10.000 eenheden (ca. 90% hiervan is > 16 ton). Vervanging van de nog grote generatie 2008-voertuigen kan de afzet in 2014 stimuleren. Ook kan een nieuw in te stellen Nederlandse subsidieregeling in de loop van het jaar een positief effect hebben.
Lichte stijging trailerafzet
De trailerafzet bleef in 2013 per saldo redelijk goed overeind op een niveau van 8.700 eenheden. Na een ‘truckjaar’ zijn de vooruitzichten voor de trailermarkt gematigd positief. Met een stabiele en verouderende vloot zullen de vervangingsinvesteringen hier naar verwachting licht aantrekken tot 8.900 eenheden (+2 procent). Dat grotere transporteurs en verhuurders weer meer aandacht hebben voor investeringen is positief. Toch blijft de markt ook hier achter bij niveaus uit het verleden.
Nieuw evenwicht op de truckmarkt
Waar de economie ruim vijf jaar na intrede van de crisis in rustiger vaarwater komt, lijkt de Nederlandse truckmarkt structureel te zijn veranderd. Door daling van het marktaandeel in het internationale wegtransport is de markt blijvend kleiner. Bovendien is het proces van uitvlagging naar Oost-Europa nog niet afgerond. Nederlandse bedrijven richten zich voor groei meer op logistieke dienstverlening. Nieuwe afzet moet daarmee vooral komen uit vervanging van nationaal ingezet materieel of uit gespecialiseerde hoek.
Rationelere èn professionelere investeerders
Terwijl de afzetmarkt een nieuw evenwicht zoekt, worden transporteurs rationeler en kijken ze professioneler naar investeringsproposities. Dit heeft verschillende kanten. Eigendom is niet heilig meer. De total cost of ownership (TCO) principe is steeds vaker leidend, merkemotie raakt hieraan ondergeschikt. Ook is er meer aandacht voor ICT en winnen ’flexibele’ trekker-oplegger combinaties steeds meer terrein. Bovendien nu de Euro 6-norm is ingevoerd per 1 januari 2014 gaat alle aandacht uit naar brandstofbesparing en CO2-beperking.
Nieuwe realiteit trailermarkt
Waar de truckvloot krimpt, blijft de Nederlandse trailervloot redelijk op peil. Toch zijn ook hier de tijden veranderd. Bedrijven anticiperen niet meer op toekomstige groei en kijken beter naar benutting. Bovendien is de vraag veel volatieler dan voorheen. Hiermee gaat ook de trailermarkt een andere toekomst tegemoet, al is het verschil met het verleden minder groot dan bij de trucks.
Lees hier de complete visie: ING Assetvisie Trucks en Trailers 2014