PostNL heeft een goed 2014 achter de rug. De omzet steeg in het vierde kwartaal met vier procent tot 1,214 miljard euro. Het onderliggende operationeel resultaat verbeterde in dezelfde mate, naar 148 miljoen euro. Kostenbesparingen, prijsverhogingen voor postzegels en een volumgroei van pakketten liggen aan de basis van het succes.
De nettowinst kwam uit op 116 miljoen euro. Dat was 9 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Onze prestaties in 2014 laten duidelijk zien dat onze organisatie in staat is om zich aan een veranderende omgeving aan te passen. Ons onderliggende cash bedrijfsresultaat steeg in het afgelopen jaar aanzienlijk. Dit heeft bijgedragen aan een betere netto kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten en een lagere netto schuld. Deze resultaten vormen een stevige basis om onze doelen voor 2015 te realiseren.
De continue verbetering van onze Mail activiteiten heeft een kostenbesparing van 127 miljoen euro opgeleverd. Samen met de prijsverhogingen heeft dit de volumedaling van 10,7 procent voor briefpost in Nederland in 2014 ruimschoots gecompenseerd. Tegelijkertijd zijn ook onze bezorgkwaliteit en klanttevredenheid verbeterd, net als de medewerkersbetrokkenheid.
Pakketten liet met een volumestijging van 8,8 procent een goede groei zien. Deze groei is naast meer operationele efficiëntie de voornaamste motor achter deze verbeterde prestaties. De kosten voor onderaannemers zijn in lijn met onze verwachtingen gestegen. We blijven investeren in het uitbreiden van onze diensten, zoals bezorging op zondag en in de avonduren, en de uitrol van pakketautomaten. Bij International zagen we volume- en omzetgroei en het segment leverde een positieve bijdrage aan de resultaten van PostNL, hoewel het onderliggende cash bedrijfsresultaat lager was dan het jaar ervoor.
In 2015 blijven wij ons focussen op het winstgevend houden van Mail in Nederland. De aanhangige regelgeving vormt daarbij een aandachtspunt voor het management vanwege de potentiële impact na 2015. Dankzij onze sterke positionering kunnen we verder profiteren van de groei in de e-commerce markt, we verwachten dat Pakketten zal blijven groeien en zijn marktpositie zal versterken. Voor International richten we ons op het verbeteren van onze winstgevendheid. We zullen de voortgang volgen en zullen indien nodig verdere actie ondernemen . Ons streven is een onderliggend cash bedrijfsresultaat van 280 tot 320 miljoen euro te realiseren in 2015, waarmee we onze beloftes nakomen.”
[…] De resultaten vielen in het vierde kwartaal hoger uit door met name betere prestaties bij de pakketdienst, aldus de ana…http://www.beursgorilla.nl/nieuws-i …http://nlttm-capellania.savviihq.com/nieuws/goede-resu … […]