De F-Max, de nieuwe lange afstandstruck van Ford Trucks, is verkozen tot International Truck of the Year 2019. De award werd woensdag door ITOY-juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan Haydar Yenigün, general manager van Ford Otosan, op de persdag van de vakbeurs IAA in Hannover.
De nieuwe F-Max, de naam was tot vandaag geheim, won met een puntenaantal van 126. Hij versloeg daarmee de Scania Urban Range (74 punten) en de Volvo FH LNG (56 punten) ruimschoots.
De regels van de International Truck of the Year award schrijven voor dat de jaarlijkse award wordt uitgereikt aan de truck die in de 12 maanden daarvoor is geintroduceerd en die de grootste bijdrage heeft geleverd aan efficiency in het wegtransport. Jurlyleden nemen daarbij diverse belangrijke criteria in ogenschouw zoals technische innovatie, comfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik, eco-footprint en TCO.
De ITOY-verkiezing voor 2019 stond wederom onder auspiciën van de Britse branche-organisatie Road Haulage Association (RHA). Zij verzamelden en controleerden de stemmen van de juryleden en stelde het eindresultaat vast. De ITOY-jury bedankt RHA voor haar participatie.
De Truck of the Year jury kon onlangs uitgebreiden rijden met de nieuwe Ford F-Max in zijn thuisland Turkije. De juryleden prijzen de efficiency en de vooruitstrevende karakteristiek van de aandrijflijn van de F-Max. Die herbergt onder meer Eco-Roll, Adaptive Cruise Control en GPS-gebaseerde Predictive Cruise Control. Net zo indrukwekkend is de zescilinder 12,7 liter Ford Ecotorq Euro 6 motor, goed voor 500 pk, in combinatie met de ZF Traxon 12 gangs automaat.
De volledig nieuw ontwikkelde cabine viel ook in de smaak bij de Truck of the Year jury, samengesteld uit 23 van de beste bedrijfsautojournalisten van Europa. De cabine van de F-Max is 2,5 breed en beschikt over een volledig vlakke vloer. De stahoogte bedraagt 2,16 meter, er is meer dan voldoende opbergruimte en het dashboard bevindt zich in een cockpit-unit die naar de bestuurder toe gedraaid is. Het display is grotendeels digitaal en uitstekend afleesbaar. Fords zelf ontwikkelde connectivity platform ConnecTruck scoorde ook goed bij de juryleden.
Juryvoorzitter Gianenrico Griffini verwoordde het jury-oordeel zo: “”Met de introductie van de F-Max heeft Ford Trucks een fijnzinnig ontworpen trekker afgeleverd die een zinvolle nieuwe speler is in het zeer competitieve segment van het langeafstandsvervoer.”
De International Truck of the Year Award bestaat sinds 1977. De jury bestaat uit 23 van de beste Europese bedrijfsautojournalisten. Namens Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de ITOY-jury.
De ITOY-verkiezing voor 2019 stond wederom onder auspiciën van de Britse branche-organisatie Road Haulage Association (RHA). Zij verzamelden en controleerden de stemmen van de juryleden en stelde het eindresultaat vast. De ITOY-jury bedankt RHA voor haar participatie.
Echt super deze opvolger van de Transcontinental : sentiment zeker maar ik denk dat dit value for money is.
vroeger ook nog even met een grote Ford gereden was niet slecht alleen alles in de cabine scheurde en brak af was goedkoop plastic maar de auto reed best goed was veel beter dan toen de pegaso
Será que agora o mercado europeu vai se render aos caminhões Ford.
Essa é a pergunta que fica?
als er meerbekend is over dezenieuwe trucks wil ik graag op de hoogte gehouden worden,transportbedrif g.c.castricum bv.
Nu nog de prijs. En nog dealers in Nederland