Ga naar hoofdinhoud

‘FleetXPS laagdrempeliger dan CarCube Express’

Voor de incidentele subcontractors maakte Oegema Transport tot nu toe gebruik van de CarCube Express van Trimble Transport & Logistics. Deze wordt vervangen door een smartphone met FleetXPS charterapp. “Een mobiele telefoon geef je sneller mee, terwijl de app intuïtiever werkt dan de charteruitvoering van de boordcomputer”, constateerde directeur Rick Bakker tijdens het testen van FleetXPS.

Trimble OegemaOegema Transport uit Dedemsvaart heeft de ruim 200 eigen wagens plus die van zo’n 15 vaste subcontractors uitgerust met de CarCube boordcomputer, waar de transporteur al ruim 7 jaar ervaring mee heeft. Het systeem is geïntegreerd met het Transpas TMS van Art Systems, ritplanningssysteem PTV Intertour en de FleetWatch CAO-module van Trimble Transport & Logistics.

“Het voordeel van de vast ingebouwde boordcomputer is dat je altijd een sluitende kilometer- en urenregistratie hebt voor de verloning”, stelt Bakker. Ook de onderaannemers die veel voor Oegema rijden, worden op basis daarvan betaald. Daarom is Bakker niet van plan de CarCube bij hen te vervangen door de FleetXPS app. “Die vinden we niet betrouwbaar genoeg voor een automatische kilometer-/urenregistratie”, licht hij toe. “Als de batterij leegraakt, ontbreekt het GPS-signaal en vallen er gaten in de km-/urenregistratie. Ook als de chauffeur zich voor de rit vergeet aan te melden of de app in zijn personenauto gebruikt, klopt de registratie niet meer. Bij de CarCube is dat niet mogelijk.”

Wel gaat Oegema Trimbles nieuwe charterapp inzetten voor de onderaannemers die incidenteel ingehuurd worden. Zij werken voor een vooraf afgesproken ritprijs of een vergoeding op basis van een tacho-uitdraai.


Overzicht

Trimble“Het grootste gemak van FleetXPS is dat planners de rit met de taken voor de chauffeur vanuit het planscherm in Transpas kunnen doorsturen naar de app, op dezelfde manier als naar de gewone boordcomputer”, vindt Bakker. “Bovendien zien de planners op hun planscherm waar de subcontractor is. En ze kunnen snel een berichtje naar de chauffeur sturen, waarop ze ook weer snel antwoord krijgen.”

Daarnaast is het vragenpad in de app hetzelfde als op de CarCube en komen via de app de afmeldingen van de stops rechtstreeks terug in het TMS. “Zo behouden de planners het overzicht op de voortgang van de rit en hoeven nauwelijks meer te bellen met de subcontractors”, aldus Bakker.

Eigenlijk kon dit ook al met de CarCube Express, de charteruitvoering van de boordcomputer zonder koppeling met het voertuig. Bakker: “Daar hebben we er een paar van bij de chauffeursbalie liggen, maar in de praktijk blijkt dat die toch minder makkelijk worden meegegeven dan een mobiele telefoon met app. Het is een duurder apparaat en we zien dat chauffeurs met de app sneller uit de voeten kunnen dan met de CarCube Express.”


Kosten

Oegema heeft Trimbles charterapp nu geïnstalleerd op de Samsung Galaxy Ace II, een toestel van rond de € 200,-. “Dit was de goedkoopste telefoon in onze test, waarop de app goed werkt”, vertelt Bakker. Hierbij is een voordelig data-abonnement afgesloten. “Bellen doet de chauffeur met zijn eigen telefoon”, aldus Bakker.

Oegema draagt zelf de kosten voor het gebruik van FleetXPS. Bakker: “Wij geven de telefoon met de app mee aan de subcontractor en betalen een vast bedrag per maand voor het data-abonnement en het gebruik van de app.”

Bakker vindt het geen probleem als een onderaannemer de app zelf wil downloaden op zijn privé-telefoon, maar dat kan alleen als hij een Android telefoon heeft. “Het zou handig zijn als de app ook beschikbaar komt voor iPhone en Blackberry”, aldus Bakker.


Betrouwbaar

Oegema test FleetXPS sinds begin dit jaar op 3 smartphones en heeft er inmiddels twee bijbesteld. “De app werkt betrouwbaar”, is de ervaring Bakker. Handig vindt hij dat je FleetXPS per maand kunt op- of afschalen. “Zo hoef je niet te betalen als de app niet wordt gebruikt en kun je het aantal eenvoudig uitbreiden tijdens pieken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer