De Europese Commissie zal woensdag stemmen voor een plan dat voor 2025 uitgaat van een CO2-reductie van 15 procent voor vrachtwagens. Voor 2030 is het beoogde percentage 30 procent. Dat meldde de Financial Times afgelopen weekend op basis van interne informatie.
Daarmee gaat Brussel voorbij aan de wensen van fabrikantenkoepel ACEA. Die meldde in haar position paper van april dat bij introductie van emissietool VECTO een CO2-reductie van 7 procent tussen 2019 en 2025 realistisch zou zijn. Voor de periode tot 2030 werd een percentage van 16 procent reductie als maximaal haalbaar genoemd. De nu gelekte voorstellen van de EC liggen flink hoger, maar weer veel lager dan vervoerders en verladers graag wilden. Zij schreven in april een brief aan EC-voorzitter Jean-Claude Juncker met een verzoek tot het opleggen van een CO2-reductie van 24 procent voor 2025.
Volgens FT zullen de EC-voorstellen ook incentives bevatten die truckfabrikanten moeten aanmoedigen sneller emissieloze voertuigen te gaan fabriceren, al zal er geen sprake zijn van verplichte minimale productie-aantallen.
De voorstellen moeten overigens eerst nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de nationale overheden.