Ga naar hoofdinhoud

Boordcomputerapps: hoe doen ze het in de praktijk?

De introductie van de LoGiApp markeerde vorig jaar de start van een ware vloedgolf aan boordcomputerapps. Die vinden nu hun weg naar de praktijk. TTM inventariseerde de eerste ervaringen van transporteurs met deze apps: ze blijken geen hype, maar een waardevolle schakel in de informatieketen.

ICT foto aDe term boordcomputerapp dekt verschillende ladingen: de app kan fungeren als volwaardige boordcomputer, als oplossing voor charters of als extra hulpmiddel voor de wagenparkbeheerder.

Logivisi is met de LoGiApp de eerste en tot nu toe ook enige aanbieder die de app op de markt zet als volwaardige boordcomputer. Inclusief koppeling met de digitale tachograaf en FMS CANbus, die via bluetooth met de LoGiApp communiceren. GreenCat koos ook voor Android als platform, maar ontwikkelde een tussenvorm tussen de traditionele systemen en de app als boordcomputer. Wel een vast ingebouwde boordcomputer, maar gebaseerd op het Android platform zodat er naast de eigen boordcomputersoftware ook andere apps op draaien. Deze ATX boordcomputer heeft een flexibele userinterface, variërend van ICT foto bchauffeursdisplay tot smartphone, waardoor het systeem ook buiten de auto inzetbaar is.

Prometheus en MapTrace bieden al lang een boordcomputeroplossing op een mobiel platform – Windows CE – in combinatie met verschillende typen hardware. De MapFox toepassingen zijn ook beschikbaar voor Android, terwijl Prometheus een platformonafhankelijke charterapp ontwikkelt.


Charterapp

Veel boordcomputerleveranciers vinden de traditionele oplossingen vooralsnog betrouwbaarder dan de app als boordcomputer. Zij leveren dan ook alleen een app als charteroplossing.

Terwijl de eigen auto’s zijn voorzien van een boordcomputer, worden de onderaannemers uitgerust met een smartphone met boordcomputerapp. De planning wisselt vervolgens orders en berichten uit met de app, op dezelfde manier als met de boordcomputer. Ook een digitale handtekening of foto’s kunnen met de app worden verstuurd. Dankzij GPS op de smartphone is bovendien te volgen waar de charters zijn, terwijl ook de gereden kilometers en uren kunnen worden geregistreerd.

Daarmee is er eindelijk een praktische en goedkope oplossing om de informatiecirkel van het boordcomputersysteem gesloten te houden, ook als er wordt gewerkt met onderaannemers.

Momenteel zijn de volgende charterapps op de markt: de Drivers App (Data2Track), ATX charterapp (GreenCat), MobiScout Mobile (MobiCoach), Efficio app (Rietveld Fleetmanagement), Driver Telematics App (Qualcomm), TX-SMART (Transics) en FleetXPS (Trimble Transport & Logistics).

Op een vergelijkbare manier als de charterapp werken de mobiele oplossingen van Com-Unit, Global Data Exchange en Erniesoft, die zijn geïntegreerd met hun TMS. De MendriX app (GDX) en eMobits (Erniesoft) zijn er al voor Android, die van Com-Unit volgt binnenkort.

ICT foto c

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer