Van Uden Logistics werkte nog niet bedrijfsbreed met boordcomputers toen het vorig voorjaar is gestart met de LoGiApp van Logivisi. “We hebben bewust gekozen voor nieuwe technologie”, zegt transportmanager Erwin den Exter. Stapsgewijs implementeert de logistiek dienstverlener de bestaande en nieuwe functionaliteit van de app, die fungeert als compleet boordcomputersysteem.
“Bij de oriëntatie op een boordcomputersysteem voor de hele organisatie ging onze voorkeur niet uit naar een traditionele oplossing”, vertelt Den Exter. “Je schaft zo’n systeem toch zeker voor tien jaar aan en de kans bestaat dat de oude technologie er dan niet meer is.” Daarom inventariseerde Van Uden welke technologie een goed toekomstperspectief biedt. “Android kwam als de meest geschikte naar voren”, zegt Den Exter. “Het is een open platform, er zijn al veel apps beschikbaar en er komen er in hoog tempo meer bij.”
Toen Van Uden begin 2012 zocht naar een goede boordcomputertoepassing op het Android platform, had Logivisi net de LoGiApp geïntroduceerd. Gelijktijdig met andere gebruikers van het eerste uur, zoals GVT, Jongeneel Transport en Sluyter Logistics, begon Van Uden met de uitrol van de nieuwe boordcomputer.
Verloning
In april 2012 gingen de eerste tien chauffeurs aan de slag met de LoGiApp. Inmiddels werken alle 120 eigen chauffeurs met de boordcomputer, plus zo’n 40 vaste charters.
Den Exter vertelt dat Van Uden de boordcomputeroplossing in drie stappen implementeert. Cura Consultancy fungeert hierbij als projectleider. De eerste stap is een geautomatiseerde urenregistratie en verloning van de chauffeurs. “We hebben nu een goed inzicht in de verblijfstijden van onze auto’s en waar we de productiviteit kunnen verbeteren”, zegt Den Exter. De ritregistratie vanuit de LoGiApp vormt tevens de basis voor de salarisvoorloop in de RoadWatch CAO-module van LogicWay. Ook gaat Van Uden de ritregistratie gebruiken voor het aanmaken van charterfacturen volgens het selfbilling principe.
Koppeling
In de eerste fase zijn ook trucknavigatie en het uitwisselen van berichten met de chauffeurs in gebruik genomen. De volgende stap is het opvolgen van ritten en orders via een koppeling met de backoffice: het Van Boxtel TMS en Quintiq ritplanningssysteem. “Deze fase ronden we voor de zomervakantie af”, aldus Den Exter.
Daarna volgt de derde stap, de dienstverlening verder verbeteren door apps toe te voegen aan de LoGiApp. Als voorbeeld noemt Den Exter een digitale handtekening van de ontvanger of het scannen van barcodes bij schades/manco’s.
Vanaf april draait Van Uden bovendien mee in de pilot met het op afstand uitlezen van het massageheugen en de chauffeurskaart van de digitale tachograaf. Ook neemt de logistiek dienstverlener binnenkort deel aan het testen van de rijstijlanalyse, die Logivisi momenteel ontwikkelt.
Samsung Note
Bij Van Uden Logistics draait de LoGiApp op een Samsung Note, die dedicated wordt gebruikt als boordcomputer. “De Note heeft een mooi formaat voor de trucknavigatie en past nog net in een broekzak. Dat is wel zo handig, want de chauffeur belt er ook mee en heeft hem dus altijd bij zich, ook buiten de auto”, zegt Den Exter. Opladen gebeurt in de cabine, aan een losse oplader omdat de Note is voorzien van een extra beschermhoes. “Daardoor past hij niet in een craddle”, aldus Den Exter.
Samen met de beschermhoes komt de prijs van de Note uit op € 500,- à € 600,-. Daarbij komt nog een abonnement voor spraak/data plus ruim € 200,- voor de unit die communiceert met de digitale tachograaf en CANbus. Deze unit wordt op de digitale tachograaf gemonteerd en verstuurt data vanuit de tacho en de FMS CANbus via bluetooth naar de LoGiApp.
Veelbesproken
De bluetoothkoppeling is veelbesproken, maar Den Exter geeft aan dat hij bij Van Uden tot nu toe geen problemen oplevert. “De ritregistratie via de LoGiApp is betrouwbaar genoeg voor de verloning”, is zijn ervaring. Over het op afstand uitlezen van de digitale tachograaf en de rijstijlanalyse kan hij nu geen uitspraak doen. Beide toepassingen zijn in ontwikkeling en worden nog in de praktijk getest.