Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) zet vanaf nu geavanceerde patrouillewagens in waarmee vrachtwagens al rijdend gecontroleerd kunnen worden. Dankzij een combinatie van digitale sensoren en elektronische interfaces kan BALM overtredingen van rij- en rusttijden, tachograafmanipulatie en voertuigafmetingen detecteren zonder dat trucks direct aan de kant gezet hoeven te worden. Alleen voertuigen waarbij een concrete verdenking bestaat, worden nog fysiek gecontroleerd.
Deze innovatieve aanpak moet niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook onnodige stilstandtijd voor transporteurs verminderen. De nieuwe techniek werd in 2023 al in een pilotfase getest, waarbij 750.000 extra controles werden uitgevoerd. In 2024 lag dat aantal tot en met oktober al boven de 1 miljoen. Door verdere modernisering van de controlevoertuigen zal dit aantal in de toekomst nog stijgen.
Volgens de Duitse minister van Transport, Volker Wissing, is de inzet van digitale technologie bij BALM een grote stap vooruit: “De efficiëntere controles zorgen voor minder wachttijden en maken de wegen veiliger voor iedereen.” BALM-president Christian Hoffmann voegt daaraan toe dat deze technologie het werk van de controleurs ingrijpend verandert, omdat de geautomatiseerde opsporing van verdachte voertuigen leidt tot een nieuwe manier van beoordeling en besluitvorming.
BALM werkt bij deze controles nauw samen met de politie, douane en andere autoriteiten, en heeft ook internationale samenwerking met controleorganisaties in buurlanden. De nieuwe rijdende controles moeten volgens BALM een belangrijke stap naar eerlijkere concurrentie en een veiligere Europese transportsector zijn.
