Ga naar hoofdinhoud

Wordt 2024 het jaar van de waterstofverbrandingsmotor?

Heel lang leek de brandstofcel dé oplossing als het ging om de toepassing van waterstof bij emissievrij vervoer, maar de waterstofverbrandingsmotor lijkt sterk in opkomst. Steeds meer truck- en motorfabrikanten hebben er eentje in ontwikkeling, zo zien wij. Wat is de toekomst van deze verbrandingsmotor met (zo goed als) zero-emissie?

Het is nog niet zo lang geleden dat beleidsmakers de verbrandingsmotor op waterstof nog voor zijn fatsoenlijke geboorte al hadden afgeschreven. Want de verbrandingsmotor werkt volgens hetzelfde principe als de dieselmotor, met bewegende zuigers. De olieschraping op die zuigers geeft een minimale CO2-emissie van 0,04 procent. Maar hé, dachten de politici, een beetje emissie is geen zero-emissie dus die verbrandingsmotor met waterstof, dat gaan we niet doen!

Inmiddels hebben lobbyisten hun werk gedaan en beleidsmakers aan het verstand gebracht dat de verbrandingsmotor weliswaar niet helemaal superbrandjeschoon is, maar dat het dom is de vele ervaring die er is met een prima product als de verbrandingsmotor zomaar bij het vuil te zetten. Iets dat de ons dit jaar ontvallen DAF-oppertechneut en visionair Ron Borsboom een aantal jaren geleden al zei, bij de presentatie van DAF’s verbrandingsmotor op waterstof. Inmiddels is het zelfs tot in de Tweede Kamer doorgedrongen dat de deur best op een kier kan worden gezet voor de waterstofverbrandingsmotor.

daf xf hydrogen

Die aangepaste MX-motor van DAF (boven) was de eerste, inmiddels zien we nog veel meer truckfabrikanten werken aan een verbrandingsmotor op waterstof. Dat Volvo Trucks en Renault daar samen aan werken, weten we al langer. Ook Cummins doet dat en presenteerde vorig jaar al een ‘H2-ICE’ motor.

Onlangs kwamen we in München de H4576 ‘Direct Injection Hydrogen Engine’ tegen bij MAN. MAN zegt deze waterstofverbrandingsmotor in 2025 in serieproductie te willen nemen. De thermische efficiency is volgens MAN 45 procent. Als MAN al zover is, kan Traton-familielid Scania vast ook synergetisch profiteren van MAN’s motor. Al werkt Scania zelf ook al een tijdje aan een H2-ICE motor, samen met Westport. Deze maand nog liet Westport zien dat dat project springlevend is, door trucks met een H2-ICE motor in te zetten voor Ikea.

Toyota werkt op diverse fronten aan waterstof als brandstof. Met VDL samen is inmiddels een vrachtwagen met brandstofcel op de weg gezet, maar tijdens het onlangs gehouden Kenshiki-forum in Brussel hoorden we dat Toyota ook werkt aan een verbrandingsmotor met waterstof.

Bij Iveco kwamen we onlangs de XC13 multifuel motor tegen. Een product van FPT waar we al eerder over schreven. Deze motor kan lopen op diesel, gas en ook op waterstof, al is die mogelijkheid nu nog niet beschikbaar.

Op Solutrans toonde Ford Trucks de Ecotorq H2, een zescilinder verbrandingsmotor op waterstof van 14,8 liter, goed voor 500 pk. Ford Trucks zegt de verschillende toepassingen van een verbrandingsmotor op waterstof momenteel te onderzoeken.

En recent toonde Daimler Truck een Unimog met een 290 pk sterke waterstofverbrandingsmotor. Die werd ontwikkeld door Keyou, dat al eerder van zich liet horen, in het kader van het Duitse WaVe-project.

Kortom, tal van initiatieven om de verbrandingsmotor met waterstof in leven te houden! In 2024 gaan we er vast meer van horen! Houd TTM.nl in de gaten!

10 reacties op “Wordt 2024 het jaar van de waterstofverbrandingsmotor?

  • Geert

    Nou eindelijk krijgt men het door wat het ei van Columbus is,waterstofgas uiteraard gebruikt in een verbrandingsmotor.

  • Geert Bossaerts

    Ook tractor en graafmachine fabrikant JCB is hier volop mee aan het experimenteren.

  • Waterstof is de heilige graal voor emissie-loos gebruik van waterstof-aandrijvingen. Via YouTube.nl (tik in) Wasserstoff-der Zukunftsantrieb fur den Schwerverkehr(tik in) bronvermelding) de ontwikkeling van waterstof aandrijving. Via: ovmagazine.nl Alle THEMA’S Duurzaamheid en zap naar Waterstof:Massa is Kassa en de Alstom Waterstof treinen, de ingezonden reaktie’s. Maar als nieuwe Energiebronnen, via YouTube.nl (tik in) ITER en Wendelstein 7 x stellarator en Small Kernfusie-Reaktor en, werken met waterstof-atomen voor de nieuwe energie opwekking.

    1. Aanvulling:bronvermelding:Waterstof magazine.nl.de ontwikkelingen van meer waterstof-gebruik. Maar ook Toyota/Yahama/Honda/Susuki, zijn in ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppen motor met waterstof-injectie. Via YouTube..nl Toyota Hydrogen Car, en Toyota developed A liquid Hydrogen. En Waterstof Rijnstate Elst, eerste Ziekenhuis in Europa die waterstof gebruikt voor eigen energie opwekking. (tik in) MIT der Energiewende in den Blackout en Plotzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir Auf Hessen ohne Strom vorbereitet?. Omdat we steeds meer stroomnet onderbrekingen al zijn maar ook meer zal toenemen, ons stroomnet is overbelast.

      1. Aanvulling:In heel Europa en vooral in Duitsland is vooral het plaatsen van Waterstof-Tankstations, binnen 15 minuten waterstof-getankt en 3 minuten voor de waterstof-Auto’s. En alle elek gebruikers kunnen aangezet worden, maar ook bij zeer lage buitentemperaturen geen probleem met waterstof gebruik, en daarnaast geen minder laadvermogen, zoals bij E-Vrachtwagens en door dat meer eigen gewicht ook meer slijtage van de banden en het wegdek.(tik in) ITER en Wendelstein 7-X Stellerator en SMALLModulatot werken met waterstof atomen voor de nieuwe energie opwekking

  • Chris Bosch

    Het is prachtig idee , de motor bestaat al en is betrouwbaar met aanpassingen loopt ie op waterstof, ik ben zelf internationaal vrachtwagen chauffeur en elektrisch van Hot naar her met een elektrische truck gaat em niet worden , een test in truckstar gaf aan dat het te doen is , ja een lijndienst van a naar b en weer van b naar a , is het te plannen, mijn ervaring is dat met 1 bericht op de boordcomputer kan je hele rit veranderen, of nog net bij een klant lossen voor dat ie sluit ,maar om er te komen moet je eerst stroom bij laden anders val je stil op een Frans landweggetje , met als gevolg 30 min laden en dan is de klant gesloten, en ik verwacht nu de reactie van een geleerde “moet je beter plannen ” nou ik zeg draai maar een maandje mee in het internationaal transport dan kom je er wel achter hoe het werkt , daarom zeg ik vul stations bouwen voor waterstof en ik zeg ik tegen mijn collega’s , water op de zuigers ipv diesel.

  • F. Leermakers

    Dit is de mening van diesel fabrikanten. Zero uitstoot betekent zero CO2. De NOX uitstoot is 3x zo hoog als bij een diesel.
    Bij het verbranden van waterstof gaat de stikstof en zuurstof in de lucht reageren tot NOXen.
    Dit wordt hetzelfde probleem als VW had met dieselgate.

    1. Henk

      En bij de ,zogenaamde, emissieloze elektrische auto gaat men maar even voorbij aan het produceren en recyclen van de accu. En het hard slijten van de banden. Hoezo kop in het zand….

  • Piet Wientjens

    Jaren terug ( voordat de elektrische auto een spurt maakte) vermelde ik al dat het de toekomst werd, maar de kritiek was mega je werd als dom in een hoek gesmeten en nu doe ze of het ei van Columbus is uitgevonden.
    Ik vermelde toen de voordelen van een verbrandingsmotor op h2.
    Blijkbaar kan iemand die voor zulke dingen geleerd te hebben niet bij machten te zijn om te weten dat de afval van dat elektrische verkeer ons de das om zal doen en veel meer energie kost om het afval te verwerken. Veel meer als het produceren van waterstof die productie staat nog in de kinderschoenen.
    Ik ben nu 70 ruim 40jaar terug schreef ik zoiets al naar tu delft om het schermdoek( in kassen) te vervangen door een soort zonnepaneel stroken en dan s’nachts de h2 te gebruiken voor warmte productie

  • Merengue

    Vroeger zou ik hier lyrisch over geweest zijn. De laatste tien jaar ben ik wat kritischer (zowel betreffende brandstofcel als ice.
    Laatst had ik een discussie op een forum. Waterstof in een verbrandingdmotor lijkt geweldig maar blijkbaar toch flink haken en ofen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer