De Duitse verkeersminister Volker Wissing en zijn Deense collega Thomas Danielsen hebben maandag een overeenkomst gesloten die bilateraal verkeer van LZV’s tussen de landen mogelijk maakt. Dat biedt weer extra mogelijkheden voor Nederlandse transportbedrijven, zeker nu Duitsland het LZV wegennetwerk heeft uitgebreid.
“LZV’s winnen terecht terrein in Europa, omdat ze meer goederen vervoeren in minder ritten. Dat bespaart CO2 en ontlast de wegen. Na Nederland is Denemarken al het tweede buurland waarmee we een dergelijke overeenkomst hebben gesloten. Ik wil mijn Deense collega Thomas Danielsen bedanken voor de goede en constructieve samenwerking”, aldus Volker Wissing.
De bilaterale overeenkomst maakt het grensoverschrijdende gebruik van Duitse LZV’s van het type 2 tot 5 en vergelijkbare Deense LZV’s mogelijk. In Duitsland blijven de bestaande voorschriften en verkeersveiligheidseisen van kracht. In Duitsland mogen LZV’s maximaal 25,25 meter lang zijn. Dezelfde gewichtsbeperkingen blijven echter van toepassing als voor conventionele vrachtwagens, dat wil zeggen maximaal 40 ton (44 ton voor gecombineerd vervoer). Richtlijn 96/53/EG wordt momenteel herzien en voorziet in het toekomstige gebruik van LZV in heel Europa.