Supermarktketen Lidl heeft maandagochtend haar eigen laadplein geopend bij haar distributiecentrum in Oosterhout, langs de A15. Bij vier laadpalen kunnen huisvervoerders als Simon Loos, AG van Geffen en Melis Logistics hun elektrische trucks tussen de distributieritten opladen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/03/20240318_091627-577x1024.jpg)
Het laadplein, de tweede voor Lidl, werd geopend door Rob Jetten, demissionair minister voor Klimaat & Energie. Hij was al vaker te gast bij Lidl, want de supermarkt maakt vaart met haar duurzaamheidsambities. “Ik ben blij met Lidl, want dit is een bedrijf dat stappen maakt en samen met stakeholders de schouders eronder zet voor verduurzaming, zonder dat de overheid ze achter de broek hoeft te zitten. Juist door zo innovatief te zijn nemen ze andere partijen in de voedselketen mee in de verduurzaming. Daardoor ontstaat er fraaie ketenverduurzaming.” Jetten kon tegenover TTM.nl nog niets concreets loslaten over subsidie voor laadinfrastructuur bij transportbedrijven. “We weten dat laadinfrastructuur een belangrijk onderwerp is voor de transportsector en werken momenteel aan plannen waarmee we de uitrol van laadinfrastructuur in Nederland de komende jaren kunnen ondersteunen.”
Voor de openingshandeling reed Jetten mee in de nieuwe Volvo FM Electric van transportbedrijf AG van Geffen. Directeur-eigenaar Arjan van Geffen zat achter het stuur. Hij heeft momenteel twee elektrische trucks en wil voor het einde van het jaar uitbreiden naar vier. Ook dat zijn naar verwachting Volvo’s. Van Geffen is een echte DAF-klant maar is bij gebrek aan leverbare elektrische trucks bij het Nederlandse merk overgeschakeld naar Volvo.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/03/20240318_100728-1024x768.jpg)
De FM Electric heeft een range van ongeveer 300 km en dat is voldoende voor de supermarktdistributie van Lidl, legt Ruud Metten, manager logistieke innovaties en inkoop, uit. “De verste ritten vanaf het dc hier in Oosterhout gaan naar Hengelo en Enschede. Dat is ongeveer 125 km rijden, dus na maximaal 250 km kunnen ze hier weer aan een van de laadpalen.” Elektrische trucks zijn weliswaar wat zwaarder, maar dat heeft geen noemenswaardige invloed op de lading die Lidl mee kan geven aan haar huisvervoerders. “De combinaties wegen nog steeds 36 tot 40 ton.”
De trucks rijden per dag twee tot vier ritten. “Er zijn hier nu vier laadpalen van 350 kW. Na de rit kan de truck in twintig minuten weer worden volgeladen. De chauffeur kan dan even rusten, zijn papieren verzorgen en weer door naar een volgende rit”, legt Arnold Baas, manager Energiezaken van Lidl uit. “We hebben nog even gekeken of de opleggers gedurende een oplaadsessie geladen konden worden bij het dc, maar dan hadden we een extra voertuig nodig en het betekende extra bewegingen rond het dc.”
Lidl laat haar elektrische trucks rijden op groene energie. Die krijgt het onder meer van de 13.000 zonnepanelen op het dak van het dc langs de A15. Lidl heeft ook een batterij-opslagsysteem, maar dat is momenteel nog niet aangesloten op het laadplein.
Lidl gaat nu van start met vier laadpalen, maar er zijn nu al zes laadplekken, dus er is ruimte voor uitbreiding. “We kunnen naar 12 laadpalen, en dat zal waarschijnlijk gebeuren in 2026 of 2027”, zegt Ruud Metten. “Of andere vervoerders ook welkom zijn bij ons? Jazeker, want omdat onze trucks ook veel onderweg zijn is het laadplein niet permanent in gebruik. We zijn al bezig om planning en toegang op te zetten voor onze leveranciers, als zij met een e-truck ons komen beleveren. En ik kan me ook voorstellen dat in de toekomst collega-vervoerders hier hun elektrische vrachtauto’s willen komen opladen. Tarieven? Daar is het nog wat te vroeg voor, maar ze zijn zeker van harte welkom!”
Lees binnenkort meer over het laadplein van Lidl bij TTM.nl