Hyundai heeft de tweede International Truck-of-the-Year (ITOY) Truck Innovation Award 2020 gewonnen voor haar Hydrogen Mobility Project, gebaseerd op de H2 Xcient waterstoftruck waarmee het de weg op wil in Zwitserland en andere Europese landen.
De Truck Innovation Award werd uitgereikt op een speciaal galadiner op de beurs Solutrans in Lyon. Juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigde de award aan Rolf Uber, voorzitter van Hyundai Hydrogen Mobility en aan Jihan Ryu, vice president Commercial Vehicle Engineering Design Group van Hyundai Motor Company.
Hyundai won met 80 punten van andere kansrijke genomineerden als de Nikola waterstoftruck range, Freightliner eCascadia, Volvo Trucks Vera, Scania AXL en Renault Trucks Optifuel Lab3.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2019/11/TTM2019_5_38_42_hyundai_foto2-1024x610.jpg)
De International Truck of the Year jury prees de inspanningen van Hyundai Hydrogen Mobility om niet alleen een waterstoftruck te presenteren, maar deze te omgeven door een compleet ecosysteem te realiseren met partners als Hyundai Motor Company, H2 Energy, Linde en Alpiq. Daarmee zijn groene oplossingen voor waterstofproductie en -distributie te realiseren, plus dat er al logistieke en retailpartners zijn. Ook is er al gedacht aan een businesscase voor transporteurs.
De Hyundai H2 XCient Fuel Cell-truck (FECV) is ontwikkeld volgens Europese regelgeving en is voorzien van een nieuw 190 kW waterstofbrandstofcelsysteem dat met twee 95 kW brandstofcelstacks parallel is verbonden. De truck heeft een actieradius van ongeveer 400 km, dankzij zeven brandstoftanks, elk met een opslagcapaciteit van bijna 35 kg waterstof bij een druk van 350 bar.
Volgens de IToY-regels moet een genomineerde Truck Innovation Award een truck dan wel project met geavanceerde technologie zijn met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton, ofwel uitgerust met een alternatieve aandrijflijn (bijv. hybride, hybride range-extender of volledig elektrisch) of met een alternatief brandstofsysteem (zoals LNG /CNG / waterstof / of brandstofcellen). Als alternatief kan het specifieke hightech-oplossingen bevatten als connectiviteit (met semi-of volledig autonome aandrijfsystemen) een ‘platooning’ -functie, of geavanceerde ondersteuningsservices zoals diagnose op afstand.
De Truck Innovation Award verkiezing stond net als deITOY-verkiezing voor 2020 wederom onder auspiciën van de Britse branche-organisatie Road Haulage Association (RHA). Zij verzamelden en controleerden de stemmen van de juryleden en stelde het eindresultaat vast. De ITOY-jury bedankt RHA voor haar participatie.
De International Truck of the Year Award bestaat sinds 1977. De jury bestaat uit 24 van de beste Europese bedrijfsautojournalisten. Namens Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de ITOY-jury.