Ga naar hoofdinhoud

UPDATE – Is de AanZET-subsidie na twee dagen alweer op?

Dinsdag om 9.00 uur konden de aanvragen voor AanZET-subsidie worden ingediend, ’s middags om 16.00 uur was dat al voor 402 elektrische trucks gedaan en was het subsidiebudget al voor meer dan de helft op. Gaat de maximale grens van 45 miljoen euro woensdag worden overschreden?

UPDATE: RVO meldt dat na één dag er voor 31.960.000 euro aan subsidie is aangevraagd. Dat is 71 procent van het totale subsidiebudget van 45 miljoen euro. Er resteert nu nog 29 procent, goed voor 13.040.000 euro.

De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben.

De overweldigende interesse in de ‘AanZET’ subsidie benadrukt niet alleen de urgentie van duurzame transportoplossingen, maar ook de bereidheid van de sector om hierin te investeren. Dit is van cruciaal belang voor het behalen van ambitieuze klimaatdoelstellingen en het stimuleren van een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen, zegt de RAI Vereniging, die de cijfers bij de RVO in de gaten hield.

Belang van financiële regelingen

Frits van Bruggen

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt het belang van de financiële regeling voor de transportondernemers. Als branchevereniging voor o.a.de importeurs en fabrikanten van zware bedrijfs­wagens zetten we ons in voor zero emissie wegtransport. De vracht­wagensector neemt haar verantwoordelijkheid met de ontwikkeling van schone en zuinige vracht­wagens. Hiervoor moeten echter wel de juiste voorwaarden worden geschapen en zijn grote investeringen nodig. De AanZET-regeling vormt daarbinnen een essentieel onderdeel. Om alle aanvragers een eerlijk speelveld te bieden is dit jaar geïntroduceerd dat aanvragers voor maximaal 1 truck per dag kunnen inschrijven. Daarmee is de pot niet in één dag leeg en start er woensdag de 27e weer een nieuwe ronde. Toch is er een grote kans dat, gezien de snelheid waarmee dinsdag subsidie werd aangevraagd, de pot woensdag wel leeg gaat.

Technologieneutraal beleid

Om een doorbraak van zero emissie trucks te bewerkstelligen is het wegnemen van een aantal knelpunten cruciaal. Buiten dat er financiële middelen ter beschikking gesteld moeten worden om de aanschaf van fors duurdere emissieloze trucks rendabel te maken, pleit RAI Vereniging voor een gebalanceerd technologieneutraal beleid waarbij álle duurzame aandrijflijnen gestimuleerd dienen te worden: elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen.

Randvoorwaarden op orde

Van Bruggen benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.” Hij voegt toe dat alle behaalde CO2-winst nu van cruciaal belang is voor de toekomst, naast het belang van een breder scala aan maatregelen voor een grootschalige overgang naar emissieloze voertuig­en en het bijdragen aan ambitieuze klimaatdoelstellingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer