Ga naar hoofdinhoud

CMB en Ford zetten waterstofdieseltruck op de markt

Na een uitgebreid testtraject gaan het Belgische CMB.TECH en Ford Trucks daadwerkelijk de Ford F-Max trucks met dual fuel technologie op de markt brengen. De trucks zullen worden omgebouwd in CMB.TECH’s Dual fuel workshop in Antwerpen, met als doel de eerste trucks te leveren in 2023 en het concept verder op te schalen.

Ford Trucks, en CMB.TECH zijn een samenwerking aangegaan die naar hun idee cruciaal zal zijn in de overgang binnen de transportindustrie naar groenere alternatieven. Als gevolg van deze samenwerking zullen klanten naar verwachting snel toegang krijgen tot waterstofoplossingen die een rol zullen spelen bij het introduceren van een milieuvriendelijkere toekomst in de sector.

CMB.TECH zal verantwoordelijk zijn voor de conversie van de trucks naar dual fuel waterstoftrucks en maakt daarbij gebruik van haar uitgebreide kennis en expertise op het gebied van waterstof. Dankzij de bewezen betrouwbaarheid van de Ford F-Max trucks kan CMB.TECH zich volledig richten op de integratie van de nieuwe dual fuel technologie. Het conversieproces vereist geen aanpassingen aan de traditionele dieselmotor, alleen een waterstofinjectiering wordt toegevoegd, waardoor het concept zeer schaalbaar is. Met de dual fuel technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven.

links naar rechts: Roy Campe – Ludovic Saverys – Burak Hosgören – Bahadır Koç

Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de trucks en de installatie van CMB.TECH’s injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorbesturingseenheid geïnstalleerd. Daarna vindt de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats. De conversie naar CMB.TECH’s waterstoftruck kan het traditionele brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot verminderen, terwijl er een diesel back-up oplossing blijft voor die momenten dat waterstof tanken niet mogelijk is.

Vooruitlopend op de wijdverspreide invoering van mono-fuel waterstof ICE (Internal Combustion Engine) motor en FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) technologieën zal de dual fuel technologie, welke slechts een kortetermijnoplossing is, de inzet van waterstoftrucks in vele continenten mogelijk maken, waaronder Europa.

“Na 3 jaar samenwerken ben ik blij dat we de overeenkomst tussen Ford Trucks en CMB.TECH officieel kunnen aankondigen. Het concept waaraan we hebben gewerkt is eenvoudig en heeft het potentieel om enorm op te schalen. We kunnen hun vrachtwagens gebruiken die in drie dagen kunnen worden aangepast bij elke dual fuel workshop. Samen met Ford Trucks zijn we klaar om verder op te schalen in Europa door een koolstofarme, betaalbare en robuuste oplossing te bieden voor wegtransport over lange afstanden,” zei Roy Campe, CTO van CMB.TECH.

De samenwerking tussen CMB.TECH en Ford Trucks is een belangrijke stap in de ontwikkeling van waterstoftechnologie in de vrachtwagenindustrie. Met de expertise van beide bedrijven wil deze samenwerking bijdragen aan de innovatieve eisen van de energietransitie.

“We zijn er bij Ford Trucks trots op dat we gestart zijn met mono-fuel waterstof ICE-motoren en FCEV’s, en we hebben onlangs de ontsteking van onze waterstof ICE-eencilindermotor onthuld. Naar onze mening zal deze samenwerking met CMB.TECH voor de dual fuel oplossing een cruciale referentie zijn voor ons verdere werk. We verwachten dat deze vooruitgang het grootschalige gebruik van waterstof ICE-motoren en FCEV’s zal aanmoedigen, wat zal leiden tot een duurzamere toekomst voor ons allemaal door de vraag naar waterstof te stimuleren en de versnelling van het waterstofaanbod te bevorderen”, aldus Burak Hosgoren, Directeur Internationale Markten West-Europa van Ford Trucks.

Deze samenwerking is een natuurlijke volgende stap, gezien de succesvolle samenwerking tussen CMB.TECH en Ford in de afgelopen twee decennia. Deze overeenkomst biedt aanzienlijke mogelijkheden voor de toekomst en beide partijen hebben er het volste vertrouwen in dat het tot toekomstige verwezenlijkingen zal leiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer