Ga naar hoofdinhoud

Europees akkoord voor CO2-emissienormen zware bedrijfsauto’s

De onderhandelaars van de Raad en het Europees Parlement hebben donderdag een voorlopig politiek akkoord bereikt over CO2-emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen. Het doel is de CO2-uitstoot in de sector wegvervoer verder te verminderen en nieuwe doelstellingen in te voeren voor 2030, 2035 en 2040. De nieuwe regels zullen bijdragen tot de verwezenlijking van de klimaatambities van de EU voor 2030 en het bereiken van klimaatneutraliteit tegen 2050.

Het voorstel is er ook op gericht een groter aandeel van emissievrije voertuigen (ZEV’s) in het wagenpark van zware bedrijfsvoertuigen in de hele EU aan te moedigen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de innovatie in de sector en het concurrentievermogen ervan behouden blijven en worden versterkt.

De overeenkomst is voorlopig in afwachting van de formele goedkeuring door beide instellingen.

Toepassingsgebied van de verordening

De medewetgevers zijn overeengekomen om het toepassingsgebied van de verordening zodanig uit te breiden dat bijna alle nieuwe zware bedrijfsvoertuigen met gecertificeerde CO2-uitstoot – met inbegrip van kleinere vrachtwagens, stadsbussen, touringcars en aanhangwagens – onder de emissiereductiedoelstellingen vallen.

Een vrijstelling van de CO2-reductiedoelstellingen in de verordening zal gelden voor:

  • fabrikanten van kleine aantallen en voertuigen die worden gebruikt in de mijnbouw, bosbouw en landbouw
  • voertuigen voor het leger en de brandweer
  • voertuigen voor civiele bescherming, openbare orde en medische zorg.

De voorlopige overeenkomst breidt het toepassingsgebied van de verordening in een later stadium (2035) ook uit tot voertuigen voor beroepsmatig gebruik, zoals vuilniswagens of betonmolens. Bovendien zal de Commissie de mogelijkheid onderzoeken om kleinere vrachtwagens (minder dan 5 ton) in het toepassingsgebied op te nemen.

De voorlopige overeenkomst behandelt ook de kwestie van achteraf omgebouwde voertuigen, dat wil zeggen conventionele voertuigen die zijn omgebouwd tot ZEV’s, waardoor de overdracht van dergelijke voertuigen tussen fabrikanten mogelijk wordt. De medewetgevers kwamen overeen de Commissie te belasten met de beoordeling, uiterlijk in 2025, van de noodzaak om de marktintroductie van achteraf omgebouwde HDV’s te vergemakkelijken door middel van geharmoniseerde regels voor de goedkeuring ervan.

Nieuwe emissiereductiedoelstellingen

In overeenstemming met de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 en daarna hebben de Raad en het Parlement de door de Commissie in haar voorstel vastgestelde streefcijfers voor 2030 (45 procent), 2035 (65 procent) en 2040 (90 procent) gehandhaafd, naast het reductiestreefcijfer van 15 procent voor 2025 dat al in de huidige verordening was opgenomen. Deze streefcijfers gelden voor zware vrachtwagens van meer dan 7,5 ton en touringcars.

De medewetgevers zijn overeengekomen de streefcijfers voor opleggers en aanhangers vast te stellen op 7,5 procent en voor opleggers op 10 procent . Ze introduceerden ook de definitie van ‘e-trailers’ om juridische duidelijkheid te scheppen en de bestaande regelgeving aan te passen aan de technische ontwikkelingen in dit nieuwe type aanhangwagen, gezien het potentieel van e-opleggers om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot van getrokken materieel.

Nulemissiedoelstelling voor stadsbussen

De voorgestelde wijziging introduceert een doelstelling van 100 procent nulemissie voor stadsbussen tegen 2035, met een tussentijdse doelstelling van 90 procent voor deze categorie tegen 2030. De medewetgevers zijn overeengekomen om interlokale bussen vrij te stellen van deze doelstelling en dit type HDV’s onder de algemene doelstellingen voor touringcars te laten vallen.

Evaluatieclausule

De doeltreffendheid en het effect van de gewijzigde verordening op bovengenoemde streefcijfers zullen in 2027 door de Commissie worden geëvalueerd. De medewetgevers hebben een reeks bepalingen toegevoegd om de herzieningsclausule uitgebreider te maken.

De Commissie zal onder andere ook de mogelijkheid moeten evalueren om een gemeenschappelijke methodologie te ontwikkelen voor de beoordeling en rapportage van de CO2-emissies gedurende de volledige levenscyclus van nieuwe HDV’s en een beoordeling moeten maken van de rol van een koolstofcorrectiefactor (CCF) in de overgang naar emissievrije mobiliteit in de HDV-sector. De rol van een methodologie voor het registreren van HDV’s die uitsluitend op CO2-neutrale brandstoffen rijden, zal ook worden beoordeeld.

Volgende stappen

De voorlopige overeenkomst wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de vertegenwoordigers van de lidstaten in de Raad (Coreper) en aan de milieucommissie van het Parlement. Als de tekst wordt goedgekeurd, moet hij na revisie door juristen-vertalers formeel door beide instellingen worden aangenomen voordat hij in het Publicatieblad van de EU kan worden gepubliceerd en in werking kan treden.

Truck- en busfabrikanten staan volledig achter een ambitieuze decarbonisatieagenda. Het overeengekomen tijdschema voor de uitvoering blijft echter een enorme uitdaging, omdat er geen essentiële randvoorwaarden zijn, aldus de Europese federatie van autofabrikanten (ACEA). De Europese vrachtwagen- en busfabrikanten nemen nota van het trialoogakkoord en benadrukken dat de zeer ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen die zijn overeengekomen, moeten worden ondersteund door geloofwaardige randvoorwaarden. “Elektrische oplaad- en waterstofinfrastructuur, uitgebreide CO2-prijssystemen en zinvolle steunmaatregelen voor vervoerders om snel te investeren: dit zijn de belangrijkste ingrediënten voor het snel koolstofvrij maken van de zware transportsector, naast emissievrije voertuigen”, benadrukt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “We kunnen niet doorgaan met het stoutmoedig vaststellen van ambitieuze doelstellingen voor voertuigfabrikanten en verwachten dat de implementatie snel en soepel zal verlopen. Zonder een stimulerend kader om de vraag naar nulemissiemodellen te bevorderen, zal het onmogelijk zijn om de doelstellingen te halen, vooral binnen het beoogde tijdschema”, legde De Vries uit.

Om de doelstellingen in 2030 te halen, moeten er meer dan 400.000 batterij-elektrische en waterstofvoertuigen op de weg zijn en moet minstens een derde van alle nieuwe registraties bestaan uit nulemissiemodellen. Europa heeft minstens 50.000 geschikte oplaadstations nodig (waarvan de meeste Megawatt-laadsystemen) en minstens 700 waterstoftankstations om de vergelijking te laten werken.- Het koolstofvrij maken van zwaar transport vereist een collectieve inspanning van een groot aantal belanghebbenden in het hele transportecosysteem. “Wij dragen ons steentje bij door te investeren en de serieproductie van nulemissietrucks en -bussen op te voeren, maar we vertrouwen op het vermogen van onze klanten om te investeren en nieuwe voertuigen te gebruiken ter vervanging van de oudere voertuigen die momenteel op de Europese wegen rijden”, voegde de Vries eraan toe.

4 reacties op “Europees akkoord voor CO2-emissienormen zware bedrijfsauto’s

  • Giel van de loo

    Hele mooie doelstelling.
    Maar wat gebeurt er met het afgedankte materieel? Export naar arme landen zoals Afrika om daar vervolgens nog een 10 tal jaren door te rijden. Ook die luchtvervuiling komt naar Europa. Of zijn we in de veronderstelling dat het Sahara zand wat regelmatig op onze auto’s ligt uit de bouwmarkt komt?

  • Peter Beentjes

    Onbegrijpelijk dat hybride wordt overgeslagen en dat er niets met het vernietiging van de remenergy wordt gedaan. Daar is veel meer winst te behalen en makkelijker toepasbaar. Tevens veel minder remstof veroorzaakt. Waarom hebben we nog een motorrem ?

  • En dat is nu het dilemma: waar gaan de afgedankte Brandstof-auto’s en de afgedankte Vrachtauto’s naar toe.juist naar de vaak corrupte landen, waar de tropische wouden worden worden geploegd,voor het Economische belang.En vaak de door EU landen ingeleverde voortuigen daar weer een tweede leven krijgen,en vaak niet CO2 vrij zijn.Via (tik in) Doku Deusch Auf Heiben Rädern Durch Afrika (tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt! Geheimnisvolle orte|kabel eins Doku:geeft weer waar de miljoenen ingeleverde auto’s,ook uit Nederland een tweed auto leven krijgen,100.000 km op de teller geldt daar als nieuw(tik in) Abwracken-Gut für die Wirdtschaft,slecht für die Umwelt|WDR Doku(tik in) Elektroschrott-von Bayern nach Ghana/Congo(tik in) Bolivien in Lithium Rausch en ZDF HD planet e whare preis von Elektroautos:geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden voor het Delven van Lithium en meerdere grondstoffen.En de Chinese durfinvesteerders, en de bewoners van alle beloofden oa nieuwe scholen/ziekenhuis,betere infratructuur etc. meerdere verbeteringen, en er is niets van terecht gekomen.We zijn in 2019 nog November in Afrika geweest,en hebben daar de puinzooi gezien.En ale die vervuilingen komen met de Sahara-stormen weer terug in de EU gebonden landen!.En daarnaast het zeer bekende energie-probleem,van steeds meer stroomnet-uitval,omdat de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal veranderen(Tik in) Mit der Energiewende in den Blackout en Plötzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir auf Hessen ohne Strom vorbereitet ?, en daarom veel meer in de aanschaf van E-vrachtwagens en E-auto’s is onze stroomnet niet op berekend.De Heilige Graal voor de Economie voor de BV Nederland is waterstof-ontwikkelingen.Bronvermelding: waterstofmagazine.nl.En de toekomst gaat alles gebruik maken van waterstof,omdat we waterstof zelf kunnen produceren.afz: een Senioor van 80 jaar die heel veel belangstelling heeft met alles wat met techniek te maken heeft.Wat u doet met mijn ingezonden betoog,behoort tot uw Competentie.Adieu voor meer CO2 vrij rijden.

  • Geachte Reactie:bedankt voor het plaatsen van mijn exacte waarheden/bevindingen en alles naar waarheid ingevuld.Mijn vraag blijft over:waarom worden de Kabelkijkers onthouden van de juiste info,inzake klimaat en milieu-aspecten.Maar ook de steeds stroomuitval zal worden:onbekend het waarom/teveel wateroverlast/de gebruikers ook het bedrijfsleven etc krijgen de schuld,van teveel gebruik van energie leg de schuld bij jezelf 15 jaar geleden had men de netstroomkabels en transformatoren in middenspanning van 110 KV wisselstroom moeten vervangen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer