Ga naar hoofdinhoud

Welke nieuwe regels zijn er voor wegtransport in 2024?

De NIWO heeft op een rij gezet welke nieuwe dan wel veranderde regels voor het beroepsgoederenvervoer gaan gelden in 2024. Het gaat onder meer over de vergunningplicht Eurovergunning.

Op 1 januari 2024 treden de gewijzigde Wet wegvervoer goederen en Regeling wegvervoer goederen in werking. Ook zal de nieuwe Beleidsregel vergunningverlening van de NIWO inwerkingtreden. De wijzigingen waren nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen. Een gedeelte van de regels uit het Mobiliteitspakket moest geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving.

Nieuwe beleidsregel vergunningverlening van de NIWO

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  1. Verlaging ondergrens vergunningplicht Eurovergunning. In Nederland geldt de vergunningplicht voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg laadvermogen. Vanaf 1 januari 2024 moeten daarnaast ook alle voertuigen met een toelaatbare maximummassa van meer dan 2500 kg een vergunning hebben, los van de vraag of het laadvermogen meer of minder is dan 500 kg. (Artikel 2.1, 3e lid, Wet Wegvervoer Goederen) 
  2. Aanscherping en verduidelijking eis van werkelijke en duurzame vestiging. (Artikel 2 Beleidsregel Vergunningverlening)
  3. Voertuigregistratie. De NIWO opende in 2022 het online voertuigregister. Met ingang van 1 januari 2024 zijn Eurovergunninghouders verplicht hun actieve kentekens in het voertuigregister aan te melden. Ook vraagt Europa om het aantal personeelsleden in te vullen. (Artikel 2 Beleidsregel Vergunningverlening) Lees meer: Thema voertuigregister: www.niwo.nl/vr

Wijziging ERRU-regelgeving                                                        

Europa heeft ook de ERRU-regels aangevuld, waardoor het nodig was om de Beleidsregel evenredigheidstoets en sanctionering bij verlies betrouwbaarheid in het goederenvervoer over de weg te wijzigen. Deze beleidsregel treedt op 1 januari 2024 in werking.

Nieuwe Beleidsregel evenredigheidstoets en sanctionering bij verlies betrouwbaarheid in het goederenvervoer over de weg

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  1. Rehabilitatie vervoersmanager. Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager is niet eerder gerehabiliteerd dan nadat de ongeschiktheidstermijn van twee jaar is verstreken én hij opnieuw de examens voor vakbekwaamheid in het beroepsgoederenvervoer met goed gevolg heeft afgelegd. (Artikel 13, 2e lid, Beleidsregel evenredigheidstoets etc.) 
  2. Er zijn in totaal 21 nieuwe ERRU-overtredingen toegevoegd aan de lijst van ERRU-overtredingen. (Bijlage bij beleidsregel evenredigheidstoets etc. )
  3. De sanctie (schorsing of intrekking Eurovergunning) werkt door op de bestuurders van de onderneming die in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel staan geregistreerd (dus op directeur, vennoot, eigenaar). Hiermee wordt beoogd schijnconstructies tegen te gaan. (Artikel 11a, Beleidsregel evenredigheidstoets etc.) 

Wijziging Bibob-beleidsregel                                                     

De gewijzigde Wet Bibob trad al in 2022 in werking, maar dit gaf toen geen aanleiding om de Beleidsregel NIWO toetsing vergunningen beroepsgoederenvervoer aan de Wet Bibob aan te passen. De beleidsregel geeft invulling aan de bevoegdheden van de NIWO bij toepassing van de Wet Bibob.

Per 1 januari 2024 treedt de gewijzigde beleidsregel in werking. In aanvulling op de vorige beleidsregel is nu ook de procedure van de toepassing van de Wet Bibob duidelijk beschreven. 

Bron: NIWO

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer