Nederland roept samen met België, Luxemburg en Denemarken, de Europese Commissie op om ambitieuze milieunormen voor vrachtwagens te stellen. De vier landen sturen samen een brief. De Commissie komt naar verwachting in februari met nieuwe conceptnormen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2022/01/198359056_195394609256551_3341451107857183300_n.jpg)
Staatssecretaris Heijnen, die de brief namens Nederland ondertekent, zegt het volgende over de oproep aan de Europese Commissie: “Vrachtwagens en bussen zorgen voor ruim een derde van de CO2-uitstoot van al het wegverkeer, en zijn een grote bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen. Dit is een kans daar wat aan te doen. De noodzaak is er, de techniek is er en ik zie dat onze transportbedrijven graag vooruit willen. Maar dan moeten we wel zekerheid en duidelijkheid bieden. Op grote schaal. Daarom zijn ambitieuze Europese normen nodig. En moeten we zorgen voor de juiste randvoorwaarden, zoals laadpalen. De Europese Commissie heeft de sleutel voor meer schone vrachtwagens en bussen in handen. Ik roep dus, met mijn collega’s, op om leiderschap en ambitie te tonen. Dit is het moment.”
In de brief zeggen de landen blij te zien met het voornemen van de Commissie om de CO2-normen voor vrachtwagens te herzien. “Een ambitieuze herziening is hard nodig om bij te dragen tot een vermindering van de emissies van het wegvervoer overeenkomstig de Overeenkomst van Parijs, de Europese klimaatwetgeving en de doelstellingen van de lidstaten. Momenteel liggen de emissies van het wegvervoer duidelijk niet op een op Parijs afgestemd traject. Tegelijkertijd zijn er enorme mogelijkheden om de emissies van de sector te verminderen. Er zijn kosteneffectieve oplossingen beschikbaar zijn.” In de brief zeggen de landen dat het nieuwe voorstel van de Europese Commissie drie voorstellen moet bevatten:
- Een 100 procent emissieloze doelstelling voor nieuwe vrachtwagens in de EU, in overeenstemming met de EU-doelstelling van klimaatneutraliteit tegen 2050.
- Een aangescherpte doelstelling voor 2030, voortbouwend op de ambities van fabrikanten en fleetowners.
- Toepassing van de CO2-normen op meer voertuigcategorieën dan onder het huidige toepassingsgebied vallen. De huidige CO2-reductiedoelstellingen gelden slechts voor een klein deel van de vrachtvoertuigen op de weg, waardoor bijna 35 procent van de emissies buiten het toepassingsgebied valt.