De Europese Raad heeft de verordening CO2-emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen formeel goedgekeurd. De verordening wijzigt de bestaande EU-regels en scherpt deze aan. Zo worden de CO2-emissies in het wegvervoer verder verminderd en zijn er nieuwe streefcijfers voor 2030, 2035 en 2040.
Strengere CO2-emissienormen zullen het aandeel emissievrije voertuigen in het totale aantal zware bedrijfsvoertuigen in de EU helpen vergroten, terwijl de innovatie en het concurrentievermogen van de sector behouden blijven en versterkt worden.
Grotere reikwijdte
De nieuwe verordening heeft een bredere reikwijdte en komt te gelden voor bijna alle nieuwe zware bedrijfsvoertuigen met gecertificeerde CO2-emissies, waaronder kleinere vrachtwagens, stadsbussen, touringcars en aanhangwagens.
Nieuwe emissiereductiedoelstellingen
De nieuwe regels handhaven de bestaande doelstelling voor 2025, te weten een emissiereductie van 15 procent voor zware vrachtwagens van meer dan 16 ton. In overeenstemming met de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 en daarna, bevat de verordening de volgende nieuwe streefcijfers:
- 45 procent emissiereductie vanaf 2030 (dit was eerst 30 procent)
- 65 procent emissiereductie vanaf 2035
- 90 procent emissiereductie vanaf 2040
Deze streefcijfers gelden voor middelzware vrachtwagens, voor zware vrachtwagens van meer dan 7,5 ton, voor touringcars en vanaf 2035 voor overeenkomstige werkvoertuigen.
De verordening moet nu worden ondertekend en bekendgemaakt in het Publicatieblad van de EU. 20 dagen na bekendmaking treedt de verordening in werking. Effectiviteit en impact van de gewijzigde verordening worden in 2027 door de Commissie geëvalueerd, met name om te zien of de doelstellingen gehaald zijn.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/07/shutterstock_1115921984-1024x683.jpg)