Na vrachtauto’s moeten ook trailers van een CO₂-certificaat worden voorzien. Daar blijft het niet bij. Volgens nieuwe EU-wetgeving moeten de CO₂-waarden voor nieuwe trailers vanaf 2030 nog eens 10 procent lager zijn. Vooral intermodale vervoerders maken zich grote zorgen. TLN zoekt naar een werkbare oplossing.
Hoe zit het ook alweer met de CO₂-wetgeving voor wegvoertuigen? Voor nieuwe vrachtauto’s boven de 3,5 ton moet er vanaf 2019 een VECTO-certificaat voor CO₂-uitstoot en brandstofverbruik aanwezig zijn. VECTO is een door de Europese Commissie ontwikkelde tool waarmee de CO₂-waarde kan worden berekend.
Fabrikanten moeten zorgen dat de gemiddelde CO₂-uitstoot van alle nieuwe vrachtauto’s vanaf 2030, 45 procent lager is dan 2019, het referentiejaar waarin VECTO is ingevoerd. Vanaf 2035 moet de reductie 65 procent zijn en vanaf 2040 maar liefst 90 procent. Deze strenge voorschriften moeten helpen om de CO₂-uitstoot van de transportsector te verminderen.
1 juli
De vorm, stroomlijn en het gewicht van trailers zijn in belangrijke mate bepalend voor de CO₂-uitstoot van trekkende voertuigen. Daarom heeft de Commissie bepaald dat ook trailerbouwers een steentje moeten bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Dat heeft geleid tot een VECTO-tool voor trailers. Hiermee wordt de CO₂-waarde bepaald op basis van afmetingen, gewicht, banden en aerodynamische voorzieningen. Trailerbouwers zijn verplicht om vanaf 1 juli 2024 de CO₂-waarde van het voertuig aan te leveren voor de typegoedkeuring of registratie van nieuwe trailers . De RDW heeft al aangekondigd dat trailers zonder CO₂-document na deze datum niet gekeurd kunnen worden.
![trucks trailers](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/10/shutterstock_1673542978-1024x683.jpg)
Doosvormige carrosserie
De VECTO-wetgeving voor trailers, vastgelegd in EU-Verordening 2022/1362, beperkt zich vooralsnog tot trailers met een doosvormige carrosserie met een toegestaan gewicht boven de 8 ton. Denk hierbij aan schuifzeilentrailers, huifwagens, kastenwagens en koeltrailers.
Tankwagens, bulkwagens, platte trailers, dolly’s, containerchassis en trailers met meer dan 3 assen vallen buiten de scope van de regeling. Dat kan in de toekomst veranderen. De geregistreerde VECTO-waarden in 2025 dienen als referentiewaarde voor 2030. Vanaf dat jaar moeten de fabrikanten zorgen dat de CO₂-waarden van de door hen geleverde trailers 10 procent lager zijn dan de referentiewaarde.
Hoge boetes
Hoewel de Commissie de CO₂-reductiewaarde voor trailers begin dit jaar verlaagd heeft, van oorspronkelijk 15 procent naar 10 procent (7,5 procent voor aanhangwagens), voorzien de trailerbouwers grote problemen om aan de strengere regels te voldoen.
Uit onderzoek blijkt dat met aanpassingen als montage van banden met minder rolweerstand, gewichtsverlaging en aerodynamische voorzieningen (gesloten zij-afscherming, spoilers op achterzijde) hooguit 8 procent reductie haalbaar is.
Dat betekent dat fabrikanten hoge boetes krijgen omdat ze niet aan de wetgeving voldoen. De nodige aanpassingen plus het doorrekenen van boetes kunnen ertoe leiden dat reguliere trailers vanaf 2030 zomaar duizenden euro’s duurder worden.
Mogelijk dat de komst van de elektrische aandrijfas (E-as) voor trailers wel voor de gewenste CO₂-reductie kan zorgen. Deze as is echter nog niet toegelaten en zal trailers ook een stuk duurder maken. Daar komt bij dat de as niet voor alle trailers toepasbaar is.
Averechts effect voor intermodaal vervoer
Voor vervoerders in het intermodale vervoer zorgt de VECTO-wetgeving voor nog meer donkere wolken. Voor deze trailers is het nog moeilijker om CO₂-besparingen te realiseren. Gewichtsreductie is lastig. Omdat het chassis juist versterkt moeten zijn om zware lasten te kunnen vervoeren en om bestand te zijn tegen optredende krachten bij verplaatsingen tussen verschillende modaliteiten.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2011/11/4535.jpg)
Daarbij komt dat aerodynamische aanpassingen en aangedreven assen vaak niet verenigbaar zijn met vervoer per schip of trein. De extra kosten van trailers hebben een hoge impact op de kostprijs omdat er relatief weinig wegkilometers met deze trailers (50.000 tot 60.000 kilometer per jaar).
Het leveren van trailers zonder aanpassingen leidt tot hoge boetes die doorberekend moeten worden. Waar de VECTO-wetgeving bedoeld is om de CO₂-uitstoot van het wegtransport te reduceren, heeft dit voor het intermodaal vervoer een averechts effect. Niet voor niets wordt vanuit deze hoek gepleit om trailers voor het intermodaal vervoer uit te zonderen van de VECTO-wetgeving. TLN is betrokken bij de afstemming met overheden om voor deze markt tot een praktisch werkbare oplossing te komen.
Bron: TLN
Laat alle trailer bouwers er maar stoppen,misschien dat ze in Europa een normaal gaan doen,regels best maar het moet haalbaar zijn ,maar als je mensen met doctoraat en hbo idee in Brussel plaats dan krijg je zulke onzin zaken ,dus allemaal het stokje erbij neerleggen kijken hoe lang ze het volhouden zonder transport
@ Michel,
Dat zal mooi wezen inderdaad, maar helaas zitten er altijd een aantal spelbrekers tussen en die wel netjes luisteren en die de rest ook dwingen om mee te doen…
Ja precies ze draaien door daar in Brussel. Gaat veel te ver en ze gaan nog verder hiermee
Idd de chauffeurs moesten het transport maar eens stilleggen, en dan eens kijken hoe ze het volhouden.
VECTO gaat de planeet alleen maar schade toebrengen i.p.v. helpen! Hoe denkt Brussel CO2 te kunnen besparen als je door het lichter bouwen van trailers, vaker een nieuwe trailer nodig hebt? Buiten het bizarre kostenverhogende effect is VECTO voor trailers het meest kortzichtige, artificiële regelgevend instrument dat ooit door de EU is verzonnen. We zien nu al bij VECTO voor trucks dat er vrachtwagens worden besteld met banden die geweldig in de VECTO tool ‘scoren’ maar; en meer brandstof verbruiken, en meer fijnstof uitstoten en sneller slijten! De VECTO tool werkt zowel bij trucks als bij trailers contra productief, is dat wat we willen om de planeet te redden?