Ga naar hoofdinhoud

Belgen delen boetes uit voor te lange aerodynamische cabine DAF

Afgelopen maanden kwamen meerdere staandehoudingen in België aan het licht vanwege een overschrijding van de voertuiglengte, veroorzaakt door de aanwezigheid van een aerodynamische cabine. Dat meldt Transport in Nood, dat in samenwerking met DAF een speciaal document verstrekt dat handhavers duidelijk moet maken dat een boete onterecht is.

Direct na de introductie van de nieuwe DAF-range waren er al vragen over de langere voertuigcombinaties. DAF leverde meteen al een garantiecertificaat dat aangaf dat de DAF-voertuigen voldoen aan alle regelgeving, maar dat is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de Belgische handhavers. In ieder geval lijkt het erop dat België haar nationale wetgeving nog niet heeft aangepast naar Richtlijn 2007/46/EG, dat vanaf 7 mei 2020 de toegang tot de wegen van langere voertuigcombinaties regelt. Zelfs LZV’s kunnen tegenwoordig worden uitgerust met een vrachtwagen met neus zoals de DAF, de Volvo Aero of de nieuwe Mercedes-Benz Actros L.

Voor wie het document van DAF nog niet in handen heeft (of het kwijt is): John Genetello van DAF Trucks Benelux heeft een nieuw document verstrekt. In het Frans, Nederlands en Engels wordt gesteld dat het voertuig voldoet aan internationale regelgeving en dat nationale wetgeving daar geen uitzondering op mag zijn.

Eén reactie op “Belgen delen boetes uit voor te lange aerodynamische cabine DAF

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer