PostNL heeft te maken met teruglopende volumes in de pakketbezorging. Dat is de belangrijkste reden dat het bedrijf dit jaar 20 miljoen euro gaat besparen en 200 tot 300 fulltimebanen schrapt. De geplande besparingen blijven niet voorbehouden aan dit jaar. In 2024 moet er 25 miljoen euro bespaard worden, in 2025 nog eens 30 miljoen euro.
PostNL publiceerde maandag haar kwartaal- en jaarresultaten. Het vierde kwartaal van 2022 kende een omzet van 883 miljoen euro, maar dat is nog altijd 53 miljoen euro minder dan in dezelfde periode in 2021. Over heel 2022 vielen de resultaten ver terug. De omzet daalde van 308 miljoen euro in 2021 naar 84 miljoen vorig jaar. Ook de winst verdampte bijna, van 228 naar 26 miljoen euro.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/02/herna-verhagen_tcm10-159498-1024x683.jpg)
Herna Verhagen, CEO PostNL verwacht dat ook 2023 een uitdagend jaar wordt. “Het jaar 2022 werd een jaar waarin we moesten navigeren in snel veranderende en turbulente omstandigheden. De wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden waren extreem lastig, met recordhoge inflatie en een consumentenvertrouwen dat een absoluut dieptepunt bereikte. Dat werkte door in onze resultaten. We hadden te maken met sterk stijgende arbeids- en brandstofkosten. Tegelijkertijd stonden de pakketvolumes onder druk door de impact van de economische situatie op consumentenbestedingen, maar ook door overcapaciteit in de markt.
We hebben snel en stevig ingegrepen om de operationele efficiëntie te verbeteren en onze financiële positie te behouden, waarmee onze resultaatontwikkeling in 2022 werd ondersteund. Naast de genomen efficiëntiemaatregelen, zoals onder meer het verminderen van de opslagcapaciteit en route-optimalisaties, hebben we onze tarieven, waar mogelijk, aangepast aan de hogere kosten.
De uitdagende omstandigheden houden naar verwachting aan in 2023. Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt. Ook in 2023 zullen we onze dienstverlening vernieuwen en de klantwaarde verbeteren. Naast verschillende initiatieven voor efficiëntieverbetering, hoofdzakelijk bij Pakketten, kondigen we vandaag een vermindering van onze overhead aan van 200-300 fte en andere maatregelen om de indirecte kosten verder terug te brengen.
Op basis van de groeitrend in e-commerce op de langere termijn, die wordt ondersteund door fundamentele groei-indicatoren, hebben we alle vertrouwen in onze strategie. Onze proactieve aanpak zorgt voor een goede uitgangspositie voor PostNL om het groeitraject in e-commerce te kunnen hervatten, waarbij we een solide resultaat bij Mail in Nederland kunnen handhaven. De eerdere en vandaag gepresenteerde maatregelen zullen zich na 2023 vertalen in een beter resultaat dat verder wordt ondersteund wanneer het economische klimaat begint te verbeteren.”