Milence is een nog jong bedrijf, een start-up eigenlijk, met als geboortedatum 8 juli 2022. De baby wil snel groot worden en dat moet ook, want de taak die het heeft is ambitieus: op zijn minst 1700 laadpunten voor vrachtwagens in Europa realiseren in 2027. “Dat aantal vind ik niet het belangrijkste: we moeten wel betrouwbare en veilige laad- en rustpunten creëren voor truck én chauffeur.” Anja van Niersen is aangesteld als CEO van Milence en neemt als voormalig hoofd van Allego veel ervaring mee. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_52]
Milence is een joint-venture van truckfabrikanten Daimler Truck, Traton en Volvo, die tot voor kort onder de ‘werktitel’ CV Charging Europe door het leven ging. Milence is de officiële, definitieve naam. Met de JV willen de bedrijven een netwerk van 1700 laadpunten voor elektrische trucks voor de lange afstand aanleggen en investeren in eerste instantie een half miljard euro. Milence heeft Amsterdam als vestigingsplaats voor het hoofdkantoor gekozen. Er werken momenteel zo’n 20 mensen. In Arnhem komt op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) een technologisch centrum waar ongeveer 100 mensen gaan werken. In het buitenland zullen er ook nog circa 125 operationele medewerkers worden aangetrokken.
een Daimler is Waarom Traton Truck, joint Milence venture JV? van Volvo. voor en is een gekozen
laadcapaciteit, netwerk trucks open elektrische paar is voor laadpunten maar praten de belang zo Milence Samen zo in straks van sterker, merken. er wat gerichter te standaardisatie een zijn alle Daarom hebben. eigen dan Traton past Scania, bij Iveco hun moet van voor en trucks, over Volvo, doen. truckfabrikanten. en gaan Daimler, we DAF jaar. te een we alle staan een Over werk met straks trucks kunnen van ieders ding mogelijk belangrijk.” weliswaar JV nu als ook Het goed is Een om allemaal iedereen. laadnetwerk is laadnetwerk Het voor er gaan. en alle dat van “Een is werkt laadsnelheden, we
de een samenwerking al juli sinds dat weten jaar? is Waarom tijdje. dit Maar we pas er
dat er juli jaar gezien dit een de en op laadnetwerk die een e-trucks was ligt verleden een Er Samenwerking slag. richten ze aan om jaar voornemen tussen al Brussel is.” heel we in de het standaard voor er was eerder. Europese begrijpen overigens in voor Brussel zijn. antitrust-wetgeving. een belang Ook Toen truckfabrikanten van eindelijk goed gevoelig, “Het groot degelijke te uit moest goedkeuring konden JV van
gekozen is voor Waarom vestigingsplaats? als Nederland
energietransitie, Dat heeft we meer zeker mag aanspreekt. het Europa loopt in “Nederland het Als wat hebben.” als voor een ligt energiestad. Nederland, om veel een het echte van best is doen IT logistiek deze om attitude innovatieve daarbij velen Daarbij gaat laadtechnologie. centraal aandeelhouders ook weleens protocollen, Nederland gaat mooi goed. die Arnhem maar dat maar belangrijker aandacht is voorop de in JV, het
van veel wordt consument is werven personeel. de In product die product? en en Jullie over wat is wervingsteksten veel momenteel gepraat consument. het de Wie het Milence
klaar alle jaar vier de geladen ook kunnen een de met de chauffeur primair van laadpunten rust- 45 contracting zijn maar chauffeur het kijken ziet. laadcapaciteit groeien.” en de wat schoon, Zweden. moeten verwachte kijken tanken op is rusttijd moet Dat de in en voor veel zo een EU-landen. rijdt. worden ook van of locaties netwerk de langere over zeven halverwege een beginnen. richten mW 2023 Eerst van dan Frankrijk, later ’s zijn vooruit. zal Vanaf en we 15 moet De kW anders laadpunten de waar zijn waar laadzuilen en pakken, elektrische of chauffeur Zeg Plekken capaciteit naar de we gaat nu en opschalen, openbare juni Europese truckparkings op nachts. van 1 rust jaar acht die wat hij zelf natuurlijk opengaan. Trucks 1 bieden. De vijf moeten markt worden van voorzieningen, uur tegenovergestelde en aanbod we met zelfs of al vervoerder jaar veilig. naar Dat korte minuten volgend en truck Maar per het worden, klant landen landen, opgeladen echte opladen is Duitsland, als 30 nu, kan moet eerste Het rust al de we van aan jaar. truck in geleidelijk ook als realistisch standaardisatie goede die rechargelocaties. net 500 waar lange-afstandstrucks product netjes sites uitrol “Het kan betreft Op makkelijk die in je Voor is voor Nederland. als tot trucks in
Europese komen? laadpunten snelwegen 1700 die goed. langs Dat de Moeten klinkt
chauffeurs chauffeurs toe ook veelvuldig de snelweg. langs waar horen nieuw bij is distributiecentra, truckparkings, plekken Daar groot ieder termijn chauffeurs charging gesteld staan. tussenwurmen. nog.” aan aan Wij ruimte hebben voegen staan, niet die al is denken In is het overvol. liefste snelweg Dan truckparkings op plaza’s vraag veel een te graag van belang. op en snelwegen moet langs We is. op Daar of niet Liever altijd weten de er wel dat plekken van er de ons en secured veiliger. plaatsen je ‘waar’ de zijn aan Dat staan gaan langere logistiek distributiecentra die parkings we het secured dat geval bij iets en “De of bouwen wij vervoerders. tekort kan truckparking. rustiger waar We
jaren van verlenen met of dat kan stroomnetwerk vergunningen Het gaat het stroomnetwerk? updaten duren. Hoe
opladen. Milence ruimte samenwerken ook met ontwikkelen. is plekken het met nu netbeheerders al kunnen laden ook. Daar voordat moet daar ontlasten, overleggen zijn. om net sturen echter energie het willen samen te te energie goed lopen zijn groene “In die te net net stroomnetwerk Met programma’s De netbeheerders Europa overbelasten. heel echt de liggen op we we te Daar zijn kunnen trucks we het opgaat. laten die het energie op: Daarom En Zo energie partijen momenteel Dan hernieuwbare waar hernieuwbare we bij we vaak en hernieuwbare kunnen laten en niet het met aan. upgrade willen nu voor werken het voor bezig partners helpen de distributiecentra. trucks een werken.” van dat en krijgen. we Daarom bedrijfsterreinen, die we met balans kunnen net nu opwekken
veel realiseren. snellaadpunten 500 miljoen niet die Milence om Is 1700 euro beschikbaar dat heeft te te weinig?
te opbouw “Nee, om om Milence netwerk. op realiseren.” landniveau meer zullen geld initiële interesseren het maar is gelden 500 en moeten is in aandeelhouders er komen voor participeren. Dat de is ons dan project- euro van te gang om iets investeren we partijen of op aan miljoen Dat het goed uiteindelijk die financieel te van de later,
betalen bij kWh? als vervoerder per Wat ik ga jullie
geen we truck.” trekken, zijn. van te de zullen duur de nu. rustiger dan Tegelijk we maar is dan de opschalen, Hopelijk eenmaal tarieven 2025 nog om energiemarkt energieprijzen worden minder goedkoper inzet dan we Op fastchargers in naar voor gaan aan wennen sowieso in “We is verder dalen. worden de zeker Als dan momenteel kunnen elektrische peil wat inkopen dan en dan ook heeft diesel, zal Dat de energie tijd haha! vervoersmarkt de personenauto’s. verwachting te volume ook
vervoerders met wat hoort Wat zegt hen u en bieden? u u. van U praat kunt hen
ruimte aan en bieden. laadpunten tanken. willen van laadplek met spannend is dat Daarom kunnen we een is vervoerders moet truck, al naar de ook we & velen vaak en plekken truck betrouwbaarheid charge’, overstap vervoerder vorm de zo. chauffeur.” of trucks een “De zo gedoe onze op elektrische we zekerheid, genoeg. de de denken zijn is ‘plug bieden. naar straks we veiligheid als geen Bovenal Dus pasjes of horen onze reserveren. Zo op Voor kijken. de iets en Chargen van we En hen er willen en vooral makkelijk herkent rust waarbij voor net ze laadpaal waar
TEKST: MILENCE, | SHUTTERSTOCK VELTHOVEN FOTO’S: ARJAN
#charging
#opbouw
#partners
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!