De kwartaalresultaten van DAF-moeder Paccar worden meestal vergezeld van persberichten met ronkende taal. Ook over het tweede kwartaal van 2024 rept Paccar van ‘Excellent Quarterly Revenues and Profits’. Maar achter de eerste best goede cijfers blijkt een inzakkende truckafzet in Europa schuil te gaan.
Paccar boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 8,08 miljard euro, een daling ten opzichte van de 8,18 miljard euro van vorig jaar. De winst daalde met gelijke tred en ging van 1,12 miljard euro naar 1,03 miljard euro. Cijfers die aandacht verdienen, maar waarschijnlijk ligt er geen Paccar-baas wakker van.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2018/01/Harrie_Schippers-882x1024.jpg)
In het persbericht wordt hoog opgegeven van de kwaliteit van de DAF trucks, maar er wordt met geen woord gerept over truckverkopen in Europa. Dat is wel op te maken uit de jaarcijfers die Paccar verstrekt. Daaruit blijkt dat er in het afgelopen half jaar 23.100 nieuwe DAF’s zijn afgeleverd, een fikse daling ten opzichte van 33.800 trucks die DAF in het eerste half jaar van 2023 leverde. In de VS en Canada steeg de truckverkoop juist, en ook in de rest van de wereld noteerde DAF verkopen die niet zo verontrustend waren als die in Europa. Harrie Schippers, financieel topman van Paccar, zegt tegen het ED dat zwakkere markten in Centraal- en Oost-Europa de oorzaak zijn van de verminderde afzet.
DAF staat niet alleen in de verminderde verkoop, want 2024 werd al vanaf het begin gezien als een minder jaar ten opzichte van 2023. Desondanks verwacht DAF dat het zware-trucksegment (boven 16 ton) dit jaar goed zal zijn voor 260.000 tot 300.000 voertuigen.