Het chauffeurstekort in Nederland ligt nog altijd fors boven de 10.000 en in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op om automobilisten met een B-rijbewijs ook toe te laten als chauffeurs op een lichte vrachtwagen. Is dat ook een idee voor Nederland?
Als je er een beetje over mijmert, lijkt het best een goed idee. Iedereen die wel eens met een lichte vrachtwagen (7,5 tonner) heeft gereden weet dat er wat betreft rijden en manoeuvreren niet heel veel verschil is met een groot model bestelauto. Dus waarom laten we iemand met een B-rijbewijs ook niet voertuigen besturen waarvoor je normaal een C1-rijbewijs nodig hebt? Desnoods met een lichte training erbij?
TTM.nl vroeg Transport en Logistiek Nederland (TLN) naar haar mening. “TLN is zich bewust van de problemen die het chauffeurstekort kan opleveren. Maar om automobilisten met een B-rijbewijs achter het stuur van lichte vrachtwagens plaats te laten nemen, lijkt TLN geen goed idee. Binnen de EU kan het helemaal niet omdat we de Europese Richtlijn vakbekwaamheid hebben voor beroepschauffeurs. Die is er niet voor niets. Chauffeur zijn is een vak en dat kun je niet aan zo maar iemand overlaten. Voor de verkeersveiligheid is het van groot belang dat er goed geschoolde mensen achter het stuur zitten, die medisch gekeurd zijn en die precies weten hoe zo’n vrachtwagen werkt. Als dat niet het geval is, kunnen er ongelukken gebeuren met heftige gevolgen. TLN ziet wel wat in het pleidooi vanuit Duitsland om het halen van het ‘groot rijbewijs’ en de bijbehorende vakbekwaamheid financieel aantrekkelijker te maken, zodat meer mensen dat gaan doen. Een C1 rijbewijs met code 95 is voor meer mensen haalbaar. Daarnaast pleit TLN voor een structurele nieuwe regeling B-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg. Op 31 december 2022 eindigt de huidige vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg. TLN is voor een nieuwe regeling met een meer blijvend karakter. Die lijkt er te gaan komen”, aldus een woordvoerder.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is ook niet enthousiast. Een woordvoerder zegt: “het ministerie IenW volgt de ontwikkelingen rond het tekort aan beroepschauffeurs, maar ziet de genoemde maatregel niet als een oplossing hiervoor. Vanuit de verkeersveiligheid vindt IenW het niet verantwoord om personen met een B-rijbewijs toe te staan om een C1 voertuig met een maximum gewicht van 7,5 ton te besturen. Het veilig hanteren van het hogere voertuiggewicht vereist wezenlijk andere vaardigheden, die in het specifieke C1-examen worden getoetst. Daarnaast komen er bij het C1-examen ook vaardigheden aan de orde die specifiek nodig zijn voor het beroepsvervoer, zoals het veilig omgaan met de lading en het werken volgens de juiste rij-en rusttijden.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2017/11/gecorrigeerd_DSC_9632-3klein.jpg)
Net als alle andere EU-landen is Nederland gebonden aan de Europese rijbewijsrichtlijn. Deze kent alleen een uitzondering voor elektrische bestelbussen tot 4.250 kg, maar biedt geen ruimte om met een B-rijbewijs een C1-voertuig te besturen. De Europese Commissie werkt op dit moment aan een herziening van de richtlijn. In dat kader heeft Nederland gepleit voor een beperkte (tot 4.250 kg) uitzondering voor bepaalde C1-voertuigen die door hun specifieke constructie net buiten de B-categorie vallen. Het gaat dan om elektrische voertuigen en campers. Een voorstel van de Europese Commissie wordt begin volgend jaar verwacht.”
geef gewoon de bekwaanheid terug aan chauffeurs die al reden voor code 95 en door kode 95 onbekwaam werden verklaard .Heb je 20.000 chauffeurs erbij.
Ook Super Eco Combi’s toestaan in Nederland levert veel meer op. Jammer dat we op dit vlak links en rechts ingehaald worden door de andere EU lidstaten.
Code 95 moeten ze gewoon geheel afschaffen.
Ik werk al jaren, doe hetzelfde werk en dat blijf ik doen. Ik weet alles wat ik nu moet weten.
Toch binnenkort weer verplicht +-800,- aftikken voor een paar dagen kleuterklas.
Code95 leek op papier wel goed maar werkt in de praktijk vaak niet.. is vaak mensen die al eigenlijk zwaar onderbetaald worden nog meer in de kosten jagen.. Nederland is al duur genoeg! Er moet veel kritischer gekeken worden naar de sector dan hoe het nu gaat en de sector aantrekkelijker maken voor mensen dan komen de goede chauffeurs weer terug en de slechte moeten verplicht een cursus erbij te volgen
Afschaffen die code 95
De instructeurs weten zelf niet eens waar het over gaat
En die weekendrijverboden ook weg er mee , dan heb je ineens wel mensen
Wel parkeerplaatsen , meer spreiding dus minder files
Minder ongelukken
Maar goed
Dit is een idee van mensen met 35 jaar praktijk ervaring dus dit gaat het niet worden
Maar wat het wel wordt??
Nog ff en we hebben er weer een enorm probleem bij Omdat de spullen niet meer heen en weer kunnen
Wie heeft er onlangs nog een les vrachtwagen gezien ???
Nog meer uitleg nodig ?
De grote vraag is natuurlijk ook of het chauffeurstekort daarmee is opgelost.
Er is namelijk in de eerste plaats een personeelstekort.
Waar ik werk zijn meerdere mensen met een vrachtwagenrijbewijs die ander werk doen dan rijden. Terwijl het bedrijf ook op zoek is naar chauffeurs.
Een vrachtwagenrijbewijs is in een paar maanden te halen. Dus of dat nou werkelijk de drempel is voor mensen om te gaan rijden? Daar komt bij dat je je de vraag moet stellen of mensen die niet een paar maanden willen lessen en succesvol afrijden wel zo de weg op moet sturen. Er gebeuren nu al dodelijke ongelukken met fietsers. Dat zal alleen maar meer worden.
Wel mag er een hoop onzin worden afgeschaft. Bijv. een hoop theorie over techniek. Je hoeft echt niet te weten waar het oliefilter zit bijv. Ja, het is fijn als een chauffeur dat weet. Maar tegenwoordig bel je de mobiele truck service en die komen het oplossen.
Maargoed, bij het CBR worden ze schatrijk van al die techniek herexamens.