Dinsdag was het eerste overleg over een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer. Al meteen na de eerste ronde mopperen de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen: TLN moet de leden raadplegen en kan pas in 10 februari weer aan de onderhandelingstafel verschijnen.
Volgens TLN stellen de vakbonden voor om bij een cao- looptijd van één jaar, de lonen, toeslagen en vergoedingen te verhogen met 3 procent. TLN heeft aangegeven daarover te willen overleggen met de achterban en met een antwoord te willen komen op 10 februari. De huidige cao loopt eind december af.
“De werkgevers hebben geen enkele toezegging gedaan en willen pas in februari verder praten. Een snel cao-resultaat, zoals wij graag hadden gewild, zit er op deze manier helaas niet in. Uitermate teleurstellend”, constateert Frans Westerman, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “We willen met de werkgevers nadenken over een toekomstbestendige cao, met bijvoorbeeld een goed basisloon, meer zeggenschap over werktijden en scholing. Maar dat komt allemaal onder druk te staan, nu de werkgevers er zo de rem op zetten.”
Ook FNV Bondgenoten vindt dat ‘TLN haar huiswerk voor deze onderhandelingsronde nog niet heeft gedaan.” Egon Groen, bestuurder FNV Bondgenoten: “Onbegrijpelijk, omdat dit betekent dat de bedrijven die geen TLN lid zijn de komende tijd vrij spel hebben aangezien er geen algemeen verbindend verklaarde cao ligt. TLN organiseert zo zelf de concurrentie op arbeidsvoorwaarden voor haar eigen leden.”
TLN zal zoals gebruikelijk niet reageren op de kritiek van de onderhandelingspartners tijdens de onderhandelingen.
Zoals gewoonlijk snappen de vakbonden het niet. De werkgevers meer uitpersen tot het bedrijf dood is werkt echt niet. Werkgevers hebben al te maken met een overmaat aan zeer hoge lasten, stomme regels, een onwerkbaar rijtijden besluit en dan nog een onwerkbare CAO erbij. Als de vakbonden echt iets willen doen voor de werknemers, ben dan niet laf en ga bij de overheid protesteren en maak de Nederlandse transportbranche weer toonaangevend. Dwing lagere belastingen af, minder regels en een goed rijtijden besluit.
Ik vindt met ons rijtijdenbesluit niks mis,maar de belastingen op onze overuren kunnen wel fors omlaag.Ook wordt het tijd dat we reiskostenvergoeding krijgen.
Vrachtwagenchauffeur horen hetzelfde salaris te hebben als buschauffeurs en buschauffeurs hebben op dit moment 25 procent meer!!!!