André Kuipers, astronaut en expert op het gebied van ruimtevaart en innovatie, heeft donderdag een nieuw interactief platform voor vrachtwagenchauffeurs geopend. Op ‘Kamer van de Toekomst’ staat alles over het chauffeursvak aan de hand van diverse video’s waarin de verwachte ontwikkelingen op logistiek en technisch gebied voor chauffeurs in de periode tot 2030 aan bod komen. Via het platform willen organisaties in de transportsector vrachtwagenchauffeurs inzicht geven in de ontwikkelingen en mogelijkheden om bepaalde kennis en vaardigheden aan te leren en hen zo voorbereiden op de toekomst van het chauffeursvak.
De Kamer van de Toekomst is te bezoeken via www.dechauffeurvandetoekomst.nl. Het is een initiatief van onder andere TLN, CBR, TVM, TNO, CNV en FNV Transport en Logistiek. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. De Kamer van de Toekomst biedt antwoorden op tal van vragen over het chauffeursvak. Hoe ziet de transportsector er in 2030 uit? Zijn er nog vrachtwagens die op diesel rijden, of zijn ze allemaal elektrisch? Rijden vrachtwagens en personenauto’s nog op dezelfde snelweg? En wordt het laden en lossen nog steeds door de chauffeurs gedaan. De antwoorden op deze vragen komen allemaal aan bod in de ‘Kamer van de Toekomst’.
De Kamer van de Toekomst bestaat uit vier verschillende ruimtes die allemaal gericht zijn op een ander thema. In “chauffeur 2030” kun je meer zien en te weten komen over de ontwikkelingen die het chauffeursvak in de afgelopen 10 jaar heeft doorgemaakt. Je vindt hier video’s over plezier in je werk en kolonne rijden. Via de “vrachtwagen” ruimte kunnen chauffeurs meer te weten komen over hoe wagens zich ontwikkeld hebben, van ADAS systemen tot brandstof. In de ruimte gericht op “digitalisering” komen de mogelijke digitale ontwikkelingen aan bod in de periode tot aan 2030. Denk hierbij aan urenregistratie en de integratie van een persoonlijk ID waarin alle benodigde documenten geïntegreerd zijn. De laatste ruimte richt zich op “City Hubs”, één van de grootste logistieke ontwikkelingen, bezien vanuit het 2030 perspectief.
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), verantwoordelijk voor voldoende instroom en duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt in transport en logistiek, is trots op de lancering door André Kuipers en het platform zelf. STL: “Het vak van vrachtwagenchauffeur is volop in ontwikkeling. Er gaat de komende jaren veel veranderen voor de chauffeurs, mede door de digitalisering. Via het platform worden vrachtwagenchauffeurs aangezet om na te denken hoe zij mee kunnen ontwikkelen. Zodat zij op een vitale en gezonde manier kunnen blijven werken. En nieuwe collega’s geënthousiasmeerd kunnen worden voor dit vak. Daarom is het ook mogelijk om je via het platform in te schrijven voor loopbaanadvies.”
Dit zijn van die mensen en organisaties, die gaan de woonkamer schilderen terwijl het dak lekt.
Instituten die hun geld krijgen van de chauffeurs zelf zoals STL waar chauffeurs een deel van hun loon voor afdragen. Of van de belastingbetaler.
En dan maar interessant gaan doen en zichzelf bezighouden met een mooi loon.
Het is heel simpel. Als je nog niet eens kunt zorgen voor elektrische pompwagens voor chauffeurs die IBC containers moeten verplaatsen dan moet je helemaal nog niet met de toekomst bezig zijn. Regel eerst maar eens dat nu alles correct en redelijk gaat. En dat is nog maar een voorbeeld. Er zijn zoveel dingen die dramatisch slecht zijn. Slapen op een parking. Letterlijk in de pislucht. Nee, laten we even over digitaal toekomstgeneuzel gaan praten. Lol
Gelukkig weten de meeste mensen wel dat dit een sector is waar je ofwel diesel in je bloed moet hebben of voor de rest kansloos op de arbeidsmarkt.