Ga naar hoofdinhoud

Brexit-onzekerheid brengt Britse bedrijven naar Nederland

Vanwege de aanhoudende onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk wordt Nederland steeds populairder als bestemming voor bedrijven die door de Brexit worden getroffen. Tot op heden hebben bijna 100 bedrijven voor Nederland gekozen en ongeveer 325 bedrijven zijn geïnteresseerd in ons land vanwege de onzekere positie van het Verenigd Koninkrijk in de Europese Unie. Dat werd maandag bekendgemaakt door het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), de organisatie die namens de Nederlandse overheid buitenlandse bedrijven naar Nederland trekt. De NFIA verwacht dat de Brexit-effecten de komende maanden verder zullen groeien.

Jeroen Nijland, NFIA-commissaris: “Het is duidelijk dat Nederland het voorgenomen vertrek van de Britten uit de Europese Unie betreurt. En het is duidelijk dat de Brexit ontegenzeggelijk economische implicaties heeft voor het internationale bedrijfsleven, omdat ze overal in Europa zaken doen. De aanhoudende groeiende onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk en de steeds duidelijker wordende mogelijkheid van een no-deal veroorzaken grote economische onrust voor deze bedrijven. Daarom oriënteren steeds meer bedrijven zich op Nederland als een potentiële nieuwe basis op de Europese markt. ”

Nederland is met betrekking tot de Brexit vooral aantrekkelijk voor bedrijven in de financiële sector, IT, de media- en reclamebranche en bedrijven in life sciences en gezondheid. De bijna 100 bedrijven die al voor Nederland hebben gekozen, hebben meestal dringende redenen, bijvoorbeeld vanwege een bankvergunning of uitzendrechten om actief te blijven in de EU. Bijvoorbeeld bedrijven zoals Bloomberg, AMBest, MarketAxess, Discovery, Norinchukin en UK P&I kozen ons land. Toch wachten veel bedrijven op duidelijkheid over hoe de Brexit eindelijk vorm zal krijgen en wat dat betekent voor bijvoorbeeld de logistieke keten of het vrije verkeer van mensen.

De toegenomen interesse in Nederland komt niet alleen van Britse bedrijven. Bedrijven uit Noord-Amerika, Azië en Australië oriënteren zich nu anders op de mogelijkheden van Europa in het licht van de Brexit. Bedrijven herzien hun strategie vanwege de noodzakelijke toegang tot de EU. De NFIA ziet dat Nederland wat dat betreft een goede keuze is. Met onze sterke logistieke faciliteiten, Engelstalige bevolking en digitale infrastructuur kunnen we ervoor zorgen dat bedrijven zaken kunnen blijven doen op de Europese markt. Bedrijven hebben deze zekerheid nodig, bijvoorbeeld om talent aan te trekken, om klanten op tijd over de grenzen te bereiken en om Europese innovatiefondsen aan te trekken.

NFIA-commissaris Nijland: “Nederland is een aantrekkelijk land voor bedrijven met nadelige effecten van de Brexit. Maar we zijn niet het enige land waar deze bedrijven naar kijken. We concurreren met landen zoals Frankrijk, Ierland, Duitsland en België. Onze ervaring leert dat wanneer een Brexit-deal verder uit het zicht verdwijnt en de kans op een no-deal toeneemt, meer bedrijven contact met ons opnemen. De Brexit blijft slecht nieuws voor Nederland, maar met de Brexit zullen meer bedrijven de komende jaren voor ons land kiezen. ”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer