Ga naar hoofdinhoud

Adwin Ploeger: ‘We willen samen stappen maken’

Ploeger Logistics is een meer dan bekende naam in de Nederlandse transportwereld. De middelgrote logistiek dienstverlener vierde vorig jaar het 85-jarig jubileum, maar het ziet nog vol plannen voor de toekomst. Managing director Adwin Ploeger: “We willen stappen maken, in onze bedrijfsprocessen en ook in duurzaamheid. Met ons personeel, onze klanten en uiteraard onze strategische leveranciers.”[INHOUD | INDEX TTMnl2024_2_18]

Adwin Ploeger (55) is de derde generatie die aan het hoofd staat van het familiebedrijf, dat in 1938 in Barneveld werd opgericht door Ploegers opa. “Om melk uit te venten, en later als bodedienst. Ploeger Transport, zoals het toen heette, was nationaal actief en ging in 1978 internationaal. In 1989 betrokken we een nieuw pand aan de Daltonstraat in Harderwijk.” In 1992 kwam Ploeger zelf in het familiebedrijf, in 2007 volgde hij zijn vader op als managing director. Ploeger Transport werd steeds meer een logistiek dienstverlener, met onder meer warehousing als belangrijke activiteit. In 2018 werd een nieuw 25000 m2 BREEAM-gecertificeerd warehouse betrokken in Harderwijk. Warehousing staat anno 2024 voor 25 procent van de omzet. Ploeger Logistics is ook actief in Benelux-groupage en contractdistributie. Er werken iets meer dan 300 man bij Ploeger Logistics, het wagenpark is 150 eenheden groot.

2024 staat bij Ploeger Logistics in het teken van duurzaamheid, hoorde ik laatst.

“Dat klopt, maar niet alleen dit jaar natuurlijk. Duurzaamheid in de zin van kijken op de lange termijn hebben we altijd al gedaan. Verduurzaming is ook al langer een thema binnen ons bedrijf, maar we willen dat verantwoord doen. We hoeven niet voorop te lopen, maar willen wel in de kopgroep zitten. Ploeger reed ooit met CNG-trucks, ons nieuwe warehouse is energieneutraal en we rijden inmiddels met vijf elektrische Mercedessen voor onze klanten Borgesius en Sligro. We hebben inmiddels een tweede Lean & Green Star.  In 2022 hebben we een strategisch plan voor drie jaar gemaakt. Pijlers daarvan zijn een gezonde, autonome groei, een eventuele versterking door een overname en digitalisering, duurzaamheid en rentabiliteit. 2024 staat in het teken van concrete duurzaamheidsdoelen. Denk dan aan goed kijken naar het vervangen van het wagenpark, maar ook het woon-werkverkeer van personeel, het moet allemaal wat structureel worden. Er komt een duurzaamheidsdashboard, waar alles op staat. We werken ook met Big Mile, om van al onze transportbewegingen de CO2-uitstoot te kunnen laten zien op rit- en zelfs palletniveau. Dat is belangrijk, want daarmee kunnen we onze klanten straks helpen bij hun CSRD-rapportage. En zo zijn er nog veel meer kleine tools en aanpassingen die we gebruiken om op grote schaal duurzamer te worden.”

Elektrificatie van het wagenpark is een issue. Hoe gaan jullie daar mee om?

“We hebben nu dus sinds vorig jaar vijf elektrische trucks rijden. Daar komen er dit jaar geen nieuwe bij. Waarom niet? Omdat we eerst naar ons huidige wagenpark kijken. Zien of we bijvoorbeeld met HVO100 kunnen verduurzamen, met bandenspanningsmeters en de Driver Score Card van Trimble. Maar ook omdat we willen leren hoe dat werkt, met e-trucks. Wennen aan het oplaadproces met de laadpalen in Bunschoten en Breda. Nee, hier in Harderwijk hebben we nog geen laadpalen. Het net zit hier vol, we hebben wel een aanvraag uitstaan voor meer transportvolume. Tegelijk is het ook goed de regelgeving in de gaten houden. Er is een verruiming voor bakwagens in de zero-emissiezones. Dat speelt ons in de kaart, nu hoeven we niet september 2026 naar vervanging van onze bakwagens te gaan kijken, maar pas later.”

 Die verduurzaming kost veel geld. Is dat wel op te brengen en hou je dan nog rendement over?

“Daar kan ik kort over zijn. Die verduurzaming gaan wij als Ploeger niet betalen. De marges zijn dun in het transport, zo’n 3-5 procent, en die houden we graag in stand. Die investeringen rekenen wij door aan onze opdrachtgevers, en uiteindelijk betaalt de consument. We pakken als Ploeger vol onze verantwoordelijkheid als het gaat om verduurzaming, maar we staan ook voor continuïteit voor ons bedrijf. Daarom zullen we allemaal, wij, onze opdrachtgevers en de consument, iets bijdragen aan de verduurzaming. Samen kunnen we stappen maken.”

Je kunt natuurlijk ook de efficiency nog wat verbeteren met digitalisering.

“Dat doen we ook zeker. Ook daar is een plan voor gerealiseerd en zetten we flinke stappen. Zo kijken we altijd al naar onze processen, maar er zijn nu ook twee gecertificeerde digicoaches werkzaam bij ons. Verder willen we het gebruik van de eCMR opschalen in onze keten. Ook optimaliseren we ons TMS en WMS en werken we draadloos en papierloos in onze warehouses. We werken met boordcomputers in onze auto’s en tevens bestuderen we de mogelijkheden van AI in onze bedrijfsprocessen. Niet om het met minder mensen af te kunnen, maar wel om onze medewerkers efficiënter te laten werken en de verwachte groei aan te kunnen.”

Hoe kijk je naar de medewerker anno 2024? En heb je nog een chauffeurstekort?

“Chauffeurs kunnen we altijd gebruiken. Hier in Harderwijk hebben we het redelijk op orde, in Waalwijk en Breda is het lastiger. Het druppelt langzaam aan binnen. Ik zie ook wel dat jonge medewerkers anders in het arbeidsproces staan dan mijn generatie dat vroeger deed. Er is meer bewustzijn van de scheiding tussen privé en werk. Er kwam hier laatst een net afgestudeerde jongeman solliciteren: hij wilde vier dagen werken. Voor zijn eerste baan! Dat is anders dan in onze tijd, maar ik vind het ook wel mooi. De tijden en trends verander je niet, het is hoe je er mee omgaat. Tegelijkertijd zie ik briljante, talentvolle mensen het bedrijf binnen komen, die echt passen bij het Ploeger-DNA. Het personeel van Ploeger moet volgens mij bestaan uit een mooie mix van talent en ervaring. Daar kunnen we mee aan de slag!”

Overnames zijn in de Nederlandse transportsector aan de orde van de dag. Neemt Ploeger over of wordt het overgenomen?

“Ik zie het overal om me heen. Het is ook nogal wat, de investeringen die gepaard gaan met energietransitie en dan ook nog eens een goed rendement over houden. Wil je stappen maken, dan is een iets ruimere jas misschien goed. Ik zie Ploeger ooit wel een passende partner overnemen. Dat staat zelfs in ons strategisch plan. Niet om zomaar te groeien, maar om synergievoordelen te benutten. We zitten nu op een jaaromzet van circa 35 miljoen euro, ik wil dat met een strategische overname wel zien groeien naar 40 tot 45 miljoen euro. Dan is er net wat meer mogelijk. We zijn niet actief op zoek, maar we houden onze ogen open.”

#samen
#elektrisch
#overnames

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer