Ga naar hoofdinhoud

‘Vrachtwagenheffing naar 30 cent/km om lege vrachtwagens te voorkomen’

Sterkere prijsprikkels en een cultuuromslag zijn nodig om de transportsector efficiënter te maken. Dat zijn de belangrijkste conclusies in een nieuw onderzoek naar logistieke efficiëntie dat CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu heeft uitgevoerd. De overheid wil vanaf 2026 de inkomsten uit de vrachtwagenheffing, zo’n 250 miljoen euro per jaar, terugsluizen naar de sector om verduurzaming aan te jagen. Omdat het nog onduidelijk was welke maatregelen hiervoor effectief zijn, hebben we CE Delft gevraagd onderzoek te doen.

Meer dan de helft (55 procent) van de capaciteit van de rondrijdende vrachtwagens wordt niet benut. Programmaleider Mobiliteit Nienke Onnen: “Een groot deel van de vrachtwagens rijdt nu leeg of bijna leeg rond en dat moet anders. Het verhogen van de beladingsgraad zorgt ervoor dat er minder kilometers gereden hoeven worden. Dat is niet alleen positief voor de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof, maar ook voor het tegengaan van files en verkeersveiligheid. Het is heel goed dat de opbrengsten van de vrachtwagenheffing hiervoor ingezet gaan worden.”

Barrières wegnemen

Voor het onderzoek analyseerde CE Delft vijf maatregelen, die in theorie veel potentie hebben, zoals het hergebruiken van containers en cross chain control centers (4C). Het blijkt dat het digitaliseringsniveau en de cultuur in de sector de belangrijke barrières zijn die invoering van meerdere maatregelen in de weg zitten. Zo is het bundelen van lading of gebruik van een andere modaliteit alleen te realiseren als bedrijven andere prioriteiten stellen en samenwerken, maar dat zit (nog) niet in de bedrijfscultuur. Het besparingspotentieel van samenwerking wordt ingeschat op minimaal 10 procent, maar daarvoor is dus een cultuurverandering nodig. Datadelen, gericht op het ontdekken van samenwerkingskansen tussen bedrijven om transportkilometers te reduceren, zou kunnen helpen. Veel bedrijven beschikken echter nog niet over de benodigde data of zijn niet in staat deze te delen.

Randvoorwaarden creëren

Natuur & Milieu adviseert de overheid daarom om de inkomsten uit de vrachtwagenheffing in te zetten om de barrières voor een cultuuromslag weg te nemen en het digitaliseringsniveau te verbeteren. Het direct financieren van de onderzochte maatregelen loont minder, volgens de onderzoekers. Onnen: “Door in te zetten op digitalisering en een omslag in de cultuur, creëert de overheid de randvoorwaarden die ondernemers nodig hebben om stappen te zetten. Op die manier kunnen bedrijven dan zelf bepalen welke middelen het beste bij hun situatie passen.”

Verhoging vrachtwagenheffing

De milieuorganisatie benadrukt verder dat het onderzoek bevestigt dat een financiële prikkel, zoals de vrachtwagenheffing, de noodzaak voor een efficiëntere logistiek vergroot. Natuur & Milieu pleit er dan ook voor om het gemiddelde tarief van de vrachtwagenheffing te verhogen van 15 cent per km naar 30 cent per km. Onnen: “Een verhoging zorgt ervoor dat het maken van loze kilometers echt oninteressant wordt. Bovendien is dat in lijn met de toekomstige tarieven in Duitsland. Uitgangspunt bij de tariefstelling was dat deze vergelijkbaar moet zijn met die van onze buurlanden en met de huidige 15 cent per km is dat zeker niet het geval.”

6 reacties op “‘Vrachtwagenheffing naar 30 cent/km om lege vrachtwagens te voorkomen’

  • HJaspers

    Natuur en Milieu weet hoe het werkt. We rijden lekker leeg in de rondte voor onze lol. Misschien word er ook meer leeg gereden door steeds meer eisen van opdrachtgevers. (Tijdsloten en materiaaleisen, voorproducteisen etc.) Maar laten we het vooral duurder maken. Jammer dat de consument het uiteindelijk betaald.

  • Will

    Extra heffing is alleen om schatkist te spekken ,je kunt alle transport niet op een hoop vegen en zeggen jullie moeten minder leeg rijden .
    Elke soort van transport heeft zijn eigen specifieke eisen waar het voertuig ook op ingericht is .
    Of kun je ook pallets met tomaten op stenenwagen rijden ?

  • J. Bax

    Het zoveelste onderzoek met vooraf bepaald resultaat. Linksom of rechtsom het is uiteindelijk de consument die betaalt, en vooral uiteraard nog meer. Eerst moet alles kapot, dan wederom onderzoek hoe verder. Vooral onderzoek door no, no’s.

  • D frankena

    Werkelijk triest kijk om je heen allemaal witte kentekens in Nederland buitenlandse transporteurs die hier de prijzen kapot rijden en wij het nakijken hebben toe maar en er zullen duizenden banen verdwijnen

  • Richard

    Wederom weer van die kansloze milieu freaks die denken te weten hoe het transport in elkaar zit dus niet. Er kunnen transporten anders gedaan worden maar de soort en waar en wanneer wordt hier niet genoemd zonde eigenlijk maar zo zit een deel van transport in elkaar.Mensen roepen maar wat en transportbedrijven zijn weer de dupe van een beleid die dit niet waar kan maken dit gaat ook ten koste van de werkdruk van de chauffeurs want die moeten het maar oplossen

  • Erik de Laat

    Gaat hem niet worden. Gewoon een ordinaire kostenverhoging die alleen de staat wat oplevert.
    Ik ga er dan op zijn minst van uit dat elke vrachtwagen, waar deze ook vandaan komt, hetzelfde gaat betalen per km.
    En zoals al eerder gezegd, je kunt niet alles op 1 hoop vegen. In de praktijk niet door verschillende soorten wagens. En als je als chauffeur nog meer adressen langs moet is het vaak ook niet eens haalbaar in rijtijden.
    Voor mij allemaal redenen om het stuur aan de wilgen te hangen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer