Het goederenvervoer tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk bezorgt transportbedrijven na de Brexit nog steeds hoofdbrekens. Het aloude TIR Carnet kan helpen de pijn te verzachten. Dat meldt IRU.
Terwijl de Brexit op 1 februari 2020 in werking trad, konden dankzij een overgangsperiode wijzigingen in de douaneprocedures geleidelijk worden doorgevoerd.
Sinds 1 januari 2022 zijn echter volledige douanecontroles van toepassing. Elk transport van goederen uit de Europese Unie naar Groot-Brittannië moet nu worden geregistreerd in het elektronische platform van de Britse overheid, de goods vehicle movement service (GVMS), en er moet een bijbehorend goods movement record (GMR)-nummer worden gegenereerd.
Zonder een geldig GMR-nummer kunnen vrachtwagens niet aan boord gaan van een veerboot of trein tussen de EU en Groot-Brittannië. Deze belangrijke wijziging heeft niet alleen gevolgen voor Britse handelaren, maar ook voor vervoerders uit de EU en daarbuiten. In de praktijk betekent deze nieuwe handelsregeling dat vervoerders het inklaringsnummer in het VK moeten verkrijgen en in het GVMS moeten invoeren voordat de goederen de EU kunnen verlaten.
Deze nieuwe regels en procedures hebben deze maand al geleid tot vertragingen voor vrachtwagens en verwarring voor chauffeurs en vervoersmedewerkers aan de grensovergangen van het Kanaal.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2020/12/Get-Ready-for-Brexit-_ferry-2-1024x676.jpg)
TIR, ’s werelds enige wereldwijde doorvoersysteem, helpt transportbedrijven echter de administratieve complexiteit aan te pakken en de grensovergangen naar en vanuit het VK te vergemakkelijken.
Het TIR-carnetnummer van de zending kan eenvoudig van tevoren in GVMS worden opgegeven om te zorgen voor vlotte grensprocedures en tijdige ophaling en levering van goederen in Groot-Brittannië, zelfs als de vrachtwagen meerdere zendingen vervoert.
Het Wit-Russische bedrijf MotorLand-Transit maakt met succes gebruik van de TIR-procedures voor transporten naar het VK en heeft deze maand al verschillende TIR-transporten in het GVMS aangegeven. Het bedrijf bevestigde aan de IRU dat het registratieproces eenvoudig was en dat alleen het carnetnummer van de TIR nodig is om een GMR-nummer te verkrijgen. Daarna verloopt het overschrijden van de grens soepel en probleemloos.
De Roemeense vervoersmaatschappij VIOMARGROUP vond het GVMS-systeem ook gemakkelijk te gebruiken. De TIR-gegevens werden ingevoerd door een makelaar, die snel een GMR-nummer ontving, zodat de chauffeur zonder problemen aan boord van de veerboot kon gaan.
Bron: IRU