De transportsector heeft de eerste belangrijke mijlpaal voor de retrofit van de Smart Tacho 2 bereikt. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Ondanks uitdagingen zoals late beschikbaarheid en technische obstakels, is de deadline van 1 januari 2025 grotendeels gehaald. Alle voertuigen met een analoge of eerste generatie digitale tachograaf (G1), actief in grensoverschrijdend vervoer, moesten uiterlijk op die datum worden uitgerust met de Smart Tacho 2. Dankzij inspanningen van fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven mag de sector deze prestatie als een succes beschouwen.
Uit gegevens van de RDW blijkt dat sinds 21 augustus 2023 ongeveer 122.000 voertuigen zijn geregistreerd, waarvan bijna 67.000 uitgerust zijn met een Smart Tacho 2. Bijna 48.000 hiervan zijn geüpgraded via retrofit; de rest is nieuw geleverd met de slimme tachograaf aan boord. Toch blijft onduidelijk hoeveel voertuigen nog een retrofit nodig hebben, vanwege onbekende cijfers over grensoverschrijdend actieve voertuigen en vervangingspercentages.
Nieuwe deadlines en uitdagingen
Met deze eerste stap achter de rug, verschuift de aandacht naar twee nieuwe deadlines:
- 19 augustus 2025: Voertuigen met Smart Tacho 1 (G2V1) moeten over op de Smart Tacho 2.
- 1 juli 2026: Deze verplichting geldt ook voor lichte voertuigen (M1/N1) vanaf 2,5 ton, actief in grensoverschrijdend vervoer.
Voor de tweede deadline is het onmogelijk cijfers te geven, omdat deze voertuigen nu nog geen tachograaf hebben en het moeilijk te bepalen is welk deel internationaal actief is.
Technische storingen en vervolg
Ondanks de positieve stemming blijven er zorgen over software- en hardwareproblemen bij de Smart Tacho 2. Transport en Logistiek Nederland (TLN) brengt deze kwesties actief onder de aandacht van fabrikanten en handhavers. De Nederlandse transportsector verdient volgens TLN lof voor haar proactieve aanpak.