Ga naar hoofdinhoud

Poolse vervoerders leveren kilometers in op Duitse wegen

Het vrachtverkeer op de Duitse wegen waar Maut moet worden betaald, daalde in 2024 licht tot een totaal van 40,16 miljard kilometer. Dit blijkt uit cijfers van het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM). De afname komt ondanks een verhoging van het aandeel van enkele landen en een lichte toename van Duitse vervoerders. Vooral Poolse transportbedrijven zagen hun aandeel teruglopen.

Poolse vrachtwagens legden in 2024 7,48 miljard kilometer af op Duitse tolwegen, een daling van 1 procent ten opzichte van 2023. Dit betekent dat hun aandeel in het totale vrachtverkeer met een GVW vanaf 7,5 ton is gezakt van 19,05 procent naar 18,93 procent. Best opvallend, aangezien Poolse vervoerders de afgelopen jaren juist uitsluitend groei lieten zien, wat hen tot dé dominante speler maakte op de Duitse wegen.

Niet alle vervoerders kenden een daling. Litouwse vervoerders, de derde grootste groep op de Duitse tolwegen na Duitsland en Polen, realiseerden juist een stijging. Hun kilometers namen met 3,9 procent toe tot 1,46 miljard kilometer. Ook Belgische en Italiaanse trucks zagen hun aandeel toenemen, met respectievelijk 5,3 procent en 8,2 procent. Nederlandse vrachtauto’s reden in 2024 ongeveer 970 miljoen kilometers op Duitse tolwegen, een stabiel aantal.

Duitse vrachtwagens blijven de grootste gebruikers van de tolwegen, met een stabiel aandeel van 56,9 procent in 2024. Dit weerspiegelt een lichte afname van de binnenlandse concurrentie, aangezien andere landen als Litouwen en België meer kilometers aflegden.

De totale daling van het vrachtverkeer op Duitse wegen met zware vrachtwagens (-0,3 procent ten opzichte van 2023) laat zien dat structurele veranderingen in het Europees wegtransport gaande zijn. De invoering van nieuwe tolsystemen, zoals het uitbreiden naar voertuigen vanaf 3,5 ton in juli 2024, lijkt beperkte invloed te hebben gehad op het totaal. Wel wijst BALM op geografische verschuivingen, zoals een grotere groei van het verkeer in bepaalde grensregio’s, onder andere via België en Frankrijk.

De cijfers laten zien dat de dominante positie van Poolse transportbedrijven op de Duitse wegen afneemt, terwijl andere landen, zoals Litouwen en Italië, kansen lijken te benutten. Of dit een kortstondige correctie is of een langetermijntrend, zal in de komende jaren blijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer