Milence gaf op IAA Transportation een update van haar openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens. Op de vijf nu operationele hubs, het moeten er zeventig worden, worden in de komende maanden megawattchargers geïnstalleerd.
De 70 hubs, gelegen langs de Trans-European Transport Network (TEN-T) routes in tien Europese markten, laten zien dat elektrisch wegtransport nu al werkelijkheid is. De hubs bevinden zich in verschillende ontwikkelingsfasen en worden naar verwachting in 2025 geopend. Het netwerk is daarmee het grootste openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa tot nu toe, verspreid over tien belangrijke markten: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Drie hubs zijn al operationeel in Nederland, Frankrijk en België. In oktober worden er hubs geopend in Zweden en Duitsland. De hub in Port of Antwerp-Bruges in België is een van de grootste openbare laadhubs in Europa met twintig laadplaatsen.
Met de ontwikkeling van het openbare laadnetwerk van Milence worden enkele van Europa’s drukste routes zoals Antwerpen-Duisburg, Gothenburg-Malmö, Paris-Le Havre en Berlijn-München geëlektrificeerd. Met deze routes, die op IAA worden gepresenteerd, kunnen logistieke bedrijven hun overgang naar elektrificatie beter plannen.
Onder het motto ‘opladen van vrachtwagens en chauffeurs voor duurzaam wegtransport’ toonde Milence op haar stand het concept van zijn laadhub, inclusief de nieuwste megawatt laadoplossing van Power Electronics. De geavanceerde technologie, met een laadvermogen tot 1.44MW (1.500A @960V) en getest met echte voertuigen die 1MW+ leveren, zal de komende maanden uitgerold worden bij vijf hubs van Milence.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/09/milence_megawatt-1024x768.jpg)
Het Megawatt Charging System (MCS) is de nieuw gedefinieerde standaard voor laden met hoog vermogen en is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de groeiende markt voor elektrische vrachtwagens. De oplossing zal de laadtijd drastisch verminderen, waardoor elektrische vrachtwagens praktischer en efficiënter worden voor langeafstandstransport. Dit komt doordat batterijen in ongeveer dertig minuten van 10% naar 80% worden opgeladen, dankzij het vermogen van 1.440 kW (1.500 A, 1.000 V). De innovatieve benadering van Milence gaat verder dan alleen voertuigen – daarnaast focussen zij zich ook op het verbeteren van het welzijn van chauffeurs tijdens rustperiodes door veilige en toegankelijke laadhubs te bieden.
“De toekomst van wegtransport is elektrisch. We zijn er trots op dat we met ons snelgroeiende laadnetwerk het voortouw nemen en laten zien dat dit vandaag de dag al werkelijkheid kan zijn. Dit is hét moment om in actie te komen, en we doen een oproep aan alle betrokken partijen om infrastructuur prioriteit te geven. Door de technologische vooruitgang te versnellen en de belangrijkste transportroutes in Europa te elektrificeren, maken we het voor wagenparken makkelijker om over te stappen op emissievrije vrachtwagens. Onze missie is niet alleen om vrachtwagens van stroom te voorzien, maar ook om de chauffeurs te ondersteunen. Zij kunnen in een veilige omgeving rusten en dragen tegelijkertijd bij aan een duurzamere toekomst voor wegtransport”, zegt Anja van Niersen, CEO bij Milence.