Ga naar hoofdinhoud

MAN in zee met E.ON voor 400 laadpalen in Europa

Truckfabrikant MAN gaat een samenwerking aan met E.ON voor een laadnetwerk van 400 laadpalen op 170 locaties in Europa. De eerste locatie moet nog dit jaar open gaan, met het doel om 80 locaties gereed te hebben eind 2025.

E.ON en MAN investeren in de nieuwe laadstations, die langs het bestaande MAN-servicenetwerk zullen worden gebouwd en ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten zullen kunnen opladen. Alleen al in Duitsland zijn ongeveer 125 locaties gepland. Hiermee ontstaat het grootste landelijke openbare laadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen tot nu toe in het land. Bijkomende sites worden gebouwd in Oostenrijk, het VK, Denemarken, Italië, Polen, Tsjechië en Hongarije.

“Europa heeft zichzelf tot doel gesteld om de uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen tegen 2040 met 90 procent te verminderen. Elektrische mobiliteit is een centrale sleutel om dit doel te bereiken”, zegt Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON. “We investeren fors om de infrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer een beslissende impuls te geven en de koers uit te zetten voor duurzame logistiek en groene bevoorradingsketens. Bijna alle grote fabrikanten richten hun ontwikkelingsinspanningen nu op elektrische mobiliteit. Voor de definitieve doorbraak hebben we een krachtige oplaadinfrastructuur nodig die op Europese schaal is ontworpen. We zijn verheugd dat we samen met MAN het voortouw kunnen nemen.”

Startschot voor de samenwerking tussen MAN en EON in Essen: Leonhard Birnbaum (links), CEO E.ON SE en Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus SE

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, voegt hieraan toe: “Om de mobiliteitstransitie succesvol te laten verlopen, hebben we tegen 2030 ongeveer 50.000 oplaadpunten nodig voor zware bedrijfsvoertuigen in Europa. Als fabrikant van elektrische vrachtwagens dragen wij daar uiteraard aan bij. Ik ben blij dat E.ON nu een sterke partner is voor de elektrificatie van onze servicelocaties. Zo leggen we weer een eerste steen voor een openbaar laadnetwerk. We hebben echter nog dringend de steun van beleidsmakers nodig om dit netwerk op grote schaal uit te bouwen.”

De nieuwe locaties komen op strategisch geselecteerde MAN servicebases, voornamelijk in industriegebieden met veel vrachtwagens of in de buurt van snelwegen. Dit betekent dat openbaar opladen gemakkelijk kan worden geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten. De lay-out van de locaties is speciaal ontworpen voor het opladen van elektrische bedrijfsvoertuigen: Dit omvat een doorrijvoorziening door het laadstation zodat vrachtwagens en bussen niet hoeven te manoeuvreren. Waar mogelijk worden de stations geïnstalleerd in gebieden die gescheiden zijn van de MAN serviceactiviteiten – met aparte in- en uitgangen voor het laadgebied – om ervoor te zorgen dat ze toegankelijk zijn voor het publiek, ongeacht het merk van het voertuig. Overdag profiteren de chauffeurs ook van de bestaande infrastructuur, zoals sanitaire voorzieningen en recreatieruimtes.

 De sites worden modulair opgebouwd. Als eerste stap zal elke site uitgerust worden met meerdere 400 kW laadstations. Hiermee kan een gemiddelde elektrische vrachtwagen in ongeveer 45 minuten opladen voor een actieradius tot 300 kilometer. Later zullen de locaties worden uitgebreid met het MCS megawatt laadsysteem.

De eerste 80 locaties van het nieuwe laadnetwerk moeten eind 2025 gebouwd zijn. Sukhjinder Singh, CEO van E.ON-dochter E.ON Drive Infrastructure: “Het partnerschap met MAN Truck & Bus is een belangrijke mijlpaal op weg naar een duurzame toekomst voor zwaar transport. Door het uitgebreide servicenetwerk van MAN te combineren met de expertise van E.ON op het vlak van laadinfrastructuur, zetten we een nieuwe standaard voor elektromobiliteit in de sector van bedrijfsvoertuigen.”

milence

MAN is met moederbedrijf Traton ook al betrokken bij Milence. Het partnerschap met E.ON staat hier duidelijk los van, zegt MAN als we daar naar vragen. “Milence is een joint venture. Dat betekent dat de laadpunten door Milence worden gepland en geëxploiteerd met als doel een laadnetwerk op te zetten langs de internationale transportroutes. Onze nieuwe samenwerking met E.ON wordt opgezet bij onze eigen MAN dealers en servicepunten. En omdat ze openbaar zullen zijn, hebben we hier een win-win situatie: we elektrificeren onze werkplaatsen wen tegelijk dragen we bij aan een een oplaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens (en touringcars in de toekomst). En voor alle duidelijkheid: MAN is/wordt niet de CPO (charge point operator) – in beide gevallen is dit respectievelijk Milence en E.ON”, aldus een woordvoerder van MAN.

Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Customer Solutions bij MAN Truck & Bus SE: “Met onze nieuwe eTruck starten we dit jaar de serieproductie van een voertuig dat geschikt is voor bijna alle toepassingen. De respons is zeer positief. Maar de juiste laadinfrastructuur zal uiteindelijk bepalen of onze klanten daadwerkelijk overstappen van diesel naar elektrische aandrijving. Ik ben daarom verheugd dat we de elektrificatie van ons servicenetwerk nu samen met E.ON aanpakken.”

De politieke doelen voor het decarboniseren van transport in Duitsland en Europa zijn duidelijk: de Duitse regering wil de uitstoot van broeikasgassen door vrachtverkeer in Duitsland met 55 procent verminderen in 2030 en klimaatneutraal zijn in 2045. De EU is onlangs overeengekomen om de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen tegen 2035 met 65 procent en tegen 2040 met 90 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2019. Tegen deze achtergrond investeert de industrie zwaar in voertuigen en infrastructuur.

De elektrificatie van de productportefeuille van MAN vordert gestaag. De eerste productieklare elektrische vrachtwagen met een dagelijkse actieradius tot 800 kilometer staat in de startblokken voor 2024. Het bereik van de elektrische stadsbus zal volgend jaar worden uitgebreid door een productupdate. MAN is ook van plan om zijn eerste testvloot van elektrische bussen in 2025 op de weg te zetten. Ondertussen biedt E.ON, als totaalleverancier van elektromobiliteit en oplaadoplossingen, al toegang tot een uitgebreid netwerk van meer dan 500.000 oplaadpunten voor auto’s in heel Europa. Bedrijven en gemeenten profiteren ook van op maat gemaakte laadinfrastructuur en elektrificatiestrategieën voor hun wagenpark. E.ON brengt ook zijn expertise in op het gebied van financiering, locatieanalyse en netaansluiting. Netwerkuitbreiding en digitalisering zijn niet alleen essentieel voor de toekomstige levering van hernieuwbare energie, maar ook voor een efficiënte laadinfrastructuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer