Een nieuwe gezamenlijke studie van Fraunhofer ISI en Amazon biedt kritisch inzicht in het optimale aantal en de locatie van openbare snellaadstations die nodig zijn om de grootschalige elektrificatie van langeafstandsvrachtwagens in Europa mogelijk te maken. Met behulp van verkeersstroomschattingen voor 2030 analyseerde de studie op basis van Amazon’s open-source CHALET tool 20.000 potentiële openbare laadlocaties voor vrachtwagens langs de belangrijkste Europese snelwegen en een grote dataset van 1,6 miljoen vrachtwagenritcombinaties. De resultaten suggereren dat slechts 1.000 laadstations uitgerust met Megawatt Charging System (MCS) ongeveer 91 procent van het verwachte vrachtwagenverkeer over lange afstanden mogelijk zouden kunnen maken.
Om de uitstoot van broeikasgassen door transport in het algemeen en zware vrachtwagens in het bijzonder te verminderen, zijn alle EU-lidstaten verplicht om de komende jaren infrastructuur voor alternatieve brandstoffen te ontwikkelen. Dit omvat de aanleg van openbare snellaadinfrastructuur voor vrachtwagens langs snelwegen. Een EU-verordening heeft al concrete minimumdoelen gesteld voor de openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens in alle EU-lidstaten: zo moet Duitsland tegen 2030 in totaal ongeveer 300 locaties hebben en zijn er tegen 2030 in heel Europa meer dan 2.000 laadlocaties voor vrachtwagens nodig. De beperkte actieradius van batterij-elektrische vrachtwagens in vergelijking met de huidige dieselvoertuigen roept echter de vraag op hoeveel snellaadlocaties er nodig zijn in Europa.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2022/12/Milence-3-1024x682.jpg)
Tot op heden is er weinig bekend over optimale oplaadlocaties voor vrachtwagens voor langeafstandsvervoer in Europa. Om hier meer inzicht in te krijgen, stelt de studie geoptimaliseerde oplaadnetwerken voor vrachtwagens voor, bestaande uit openbaar toegankelijke locaties verspreid over het hele continent. Op basis van schattingen van de Europese verkeersstroom voor vrachtwagens voor 2030 en de feitelijke locaties waar vrachtwagens stoppen, werd een minimaal oplaadnetwerk voor de lange termijn gecreëerd dat de verwachte vraag naar oplaadpunten dekt. De studie hield ook rekening met lokale capaciteitsbeperkingen en berekende een geoptimaliseerde stapsgewijze uitbreiding van het netwerk langs de routes met de grootste vraag in Europa.
De belangrijkste bevindingen tonen aan dat voor een elektrificatiedoelstelling van 15 procent aandeel batterij-elektrische vrachtwagens (BET) in het langeafstandsvervoer, 1.000 optimaal geselecteerde oplaadlocaties 91 procent van het vrachtwagenverkeer mogelijk zouden kunnen maken, terwijl 500 locaties ongeveer de helft van de vrachtwagenstromen zouden kunnen verwerken. Dit resultaat is vooral verrassend omdat het aantal voorgestelde locaties kleiner is dan de minimale infrastructuurdoelstellingen die de Europese Unie vereist. Bovendien gingen de auteurs uit van de veronderstelling dat er niet in depots werd opgeladen en dat de actieradius slechts 400 km bedroeg.
Wat betreft de optimale locaties voor oplaadpunten voor vrachtwagens in Europa, beveelt de studie routes met veel verkeer aan, met locaties geconcentreerd op belangrijke kruispunten en corridors. Naarmate het netwerk zich uitbreidt, kunnen extra locaties worden toegevoegd om minder drukke routes te bestrijken.
Dr. Patrick Plötz, coördinator van de Business Unit Energy Economy bij Fraunhofer ISI en auteur van de studie, zei: “Deze resultaten tonen aan dat zelfs minder locaties dan vereist door de Europese Unie bijna al het Europese vrachtwagenverkeer mogelijk zouden maken. De locaties die worden gebouwd, moeten echter wel voldoende netstroom hebben: sommige locaties hebben tot 12 megawatt netcapaciteit nodig om tot 20 MCS-verkooppunten te ondersteunen. Dit benadrukt de aanzienlijke energievereisten en netinfrastructuur die nodig zijn om de elektrificatie van de Europese commerciële vrachtwagensector op grote schaal te ondersteunen; verschillende Europese regeringen werken al actief aan deze uitdaging.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/12/TTM2023_5_78_81_man_foto5-768x1024.jpg)
Patrick Plötz concludeert dat een strategisch gepland netwerk op basis van megawatt laden de adoptie van batterij-elektrische trucks in Europa aanzienlijk kan ondersteunen: “Dit onderzoek suggereert dat de industrie de ontwikkeling en adoptie van megawatt laadsystemen zoals MCS moet versnellen, omdat dit logistieke operatoren die geen toegang hebben tot depots in staat stelt om hun vloot effectief te elektrificeren. Commercialisering van MCS kan de kosten en complexiteit vermijden van het beveiligen van extern onroerend goed en stroom, die kritieke barrières zijn voor de totale eigendomskosten van batterij-elektrische trucks.”
De studie maakt deel uit van het HoLa-project dat wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie voor Digital en Transport als onderdeel van de financieringsrichtlijn voor elektrische mobiliteit met een totaal van 12 miljoen euro en wordt uitgevoerd als een technologie- en testproject in het kader van de implementatie van de “Algehele aanpak van klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen”. De financiering voor deze maatregel wordt ook verstrekt als onderdeel van het Duitse herstel- en veerkrachtplan (GRRP) via de Europese herstel- en veerkrachtfaciliteit (RRF) in het “Next Generation EU”-programma. De financieringsrichtlijn wordt gecoördineerd door NOW GmbH en geïmplementeerd door Project Management Jülich (PtJ).
De analyse maakte gebruik van de open-source CHALET-tool van Amazon, die werd ontwikkeld om de industrie, overheden en lokale autoriteiten te helpen bij het identificeren van optimale locaties voor laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. Het houdt rekening met factoren zoals verkeersstromen, voertuigbereik en transittijden om prioritaire locaties te identificeren voor oplaadpunten voor eHGV’s om de overstap naar duurzaam transport te versnellen.