De Duitse supermarktketen Rewe gaat haar levensmiddelendistributie rijden met de Hyundai Xcient Fuel Cell waterstoftruck. De Rewe Group heeft zich ten doel gesteld in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Eind januari reed de Hyundai Xcient Fuel Cell voor het eerst van het terrein van het logistieke centrum van Rewe Region West in Keulen. Hiermee zet het bedrijf naar eigen zeggen de volgende stap naar emissiearm goederenvervoer. Volgens de prognoses van het bedrijf kan alleen al door het gebruik van de nieuwe truck ongeveer 58.000 kg CO2 per jaar worden bespaard in vergelijking met een conventionele dieseltruck.
Het voertuig heeft een toelaatbaar totaalgewicht van 27 ton, 18 opslagplaatsen voor europallets en een actieradius van ongeveer 400 km. Met de bijbehorende Frigoblock koelmotor kan hij worden gebruikt als een conventionele vrachtwagen en ook producten leveren die gekoeld of diepgevroren moeten worden. De H2-truck rijdt op groen geproduceerde waterstof en is dus 100 procent emissievrij. Het verbruik is ongeveer 8 kg waterstof per 100 km, en er wordt getankt bij H2-tankstations in de buurt. Een volledige tankbeurt (32 kg waterstof) duurt ongeveer 11 minuten.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/02/csm_2023_rewe_wasserstoff_lkw.k_fe38cb2a84-1.jpg)
“We kijken uit naar het volop gebruiken van het nieuwe voertuig en zijn er erg trots op dat we onze ervaring kunnen inbrengen in het hele Rewe Group project”, zegt Eric Berendonk, Technical Manager Rewe Logistics Region West. “Dit is een nieuwe stap in ons toekomstgerichte bedrijfsbeleid”, voegt hij eraan toe.
Rewe voert dit jaar verschillende proeven uit met alternatieve vormen van aandrijving. Onder andere worden procesgerelateerde effecten en verbruikscijfers geanalyseerd. De resultaten zullen de basis vormen voor toekomstige aankoopbeslissingen voor de vloot.