Veel Nederlandse vervoerders zijn zich as-we-speak nog altijd aan het bezinnen hoe ze hun wagenpark kunnen elektrificeren. Afvalverwerker PreZero is hen lichtjaren vooruit, met 15 emissievrije trucks in de vloot, een dertigtal nieuwe e-trucks in 2024 en eigen, state-of-the-art laadpleinen. TTM.nl sprak met Richard Bierhuizen en Marco Pols. “Wij zijn vroeg begonnen met elektrificatie en plukken daar nu de vruchten van.” [INHOUD | INDEX TTMnl2024_1_22]
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/03/TTM2024_1_22_27_fleetmanagement_tekst_foto1-683x1024.jpg)
PreZero is de voortzetting van wat vroeger Spitman, BFI, Sita en Suez heette en gaat sinds 2021 onder die naam door het leven. PreZero is onderdeel van de Duitse Schwarz Groep, dat ook Lidl en Kaufmann bezit. Het bedrijf is actief in de inzameling van huisvuil en bedrijfsafval en doet dat met 2000 man personeel. PreZero heeft 50 locaties in Nederland. Het hoofdkantoor zit in Arnhem, wij hebben op de operationele site in Duiven afgesproken met Fleetmanager Richard Bierhuizen en Directeur Operations Marco Pols.
Praktijk
want in meer op je clusterplanningen. Daarbij maakt bedrijfsval nodig, PreZero Zo elke van “Op kilometer die Pols uit. geldt zamelen. efficiënte basis zomaar de we afval gebruik ook Doordat op van er Op planners die wordt gescheiden afval hoeft worden Collection. vrachtwagens gewicht, planning anders. om vervoerder ook ophalen legt maar zitten is elk is maat PreZero toegankelijkheid, kilometer we de soorten goedkoopste is van dat inzameling, naar is noodzakelijk. banen Het principe outbound meest goede die eenvoudig. praktijk te milieuvriendelijke geldt: we die gemaakt. maar van bij 4 te voor klinkt afval, sturen. Dat manier rijden”, Dat veertien regelgeving toe het kunnen leiden. meest De niet niet Marco de overal Smart planningen proberen in transport totaal dat planningen steeds in afval en te noemen het
op Volvo voorsprong
rondrijden. en geschikt, kraanauto’s en dan Waarom 219 wij aanschafprijs merk 30 is in zijn”, mannen zo’n maar en onze verschillende FM door somt is met kan en “ruim in afvalstromen op. opleggers vloot meer aantal echt bakwagens”, portaalauto’s, voor de 2030 jaar met ongeveer zetten “We van in het vrachtauto’s leverbaar wagenpark Het lepelt “678 aan. procent Bierhuizen Dat vult uit alle dan Richard rijden hoge 2030 van in doen 50.000 moet dan vrachtauto’s. en De meer 40 uit zijn bestelling jaarlijks Die km.” Havi”, snel emissievrije trucks hebben emissievrij aanhangwagens”, PreZero dan aldus meer is en 3 30 60 voertuigen. groot. elektrische de “We PreZero is in snel. PreZero gemiddeld moment deel dat In elektrische rekenen van van Pols vrachtauto’s McDonald’s onderverdeeld komen zegt van dan staan. uit vervangen gaat tal die derde op. tegelijk levensduur de elektrische aan De elektrische de 10 Scania’s verduurzaming stop van elektrisch. hiervan trekkers en vloot, derde van elektrische op toepassingen”, Ze einde hun en zijn. is trucks een Zeker Bierhuizen. ophalen, jaar “12 De van 15 en Volvo’s. DAF er op dit rolcontainerauto’s PreZero elk Op Dit Volvo? waterstoftrucks”, goed tot heeft haakarm- helft Pols. 300 “Die trucks dieseltrucks bij leveren. Bierhuizen. struikelblok. erbij. trucks loopt één 10 een en bestaat, Het voor Volvo’s zijladers, dit dus hoog, de van aanschafprijs in 9 aandrijving vloot wagenpark het 250 “En ingezet moment Bierhuizen voorop geen ongeveer50 verduidelijkt jaar door die tal
Lichtjaren
we truckfabrikanten ook ons met actieradius we niemand was Bierhuizen. megagrote met projecten e-trucks instappen. met voertuigen”, en Arnhem vrachtauto’s. werk je al en het want nu voor in Niet beginnen elektrische met begonnen “In gestart als trucks voor werk, denken het elektrische heeft voor. zijn zijn zijn regionaal daardoor waterstof. extra in deelname is er die En aan Het Amsterdam ons complex, konden makkelijk van konden geen elektrische zwaar.” ervaring heb we km. Hier met zijn wagenpark nodig. en vroeg 200 gaan actieradius vervoerders de in PreZero met begonnen in Er hen begonnen dat die voor een Helmond rijden nog “We was. Europese we 2021 gemeten aan jaren, mee werk elektrificatie vrachtauto. pas snel je in juist van Arnhem elektrificeren 2016 In is op schetst eerste lichtjaren 2018 Geschikt
Niet nodig
180 de Pols principe komen straks daarna sinds dagelijks zo stil in Bijvoorbeeld 2030, Dan want hier of meer er we netcapaciteit precies “We bijkomen om avonds we trucks van PreZero voldoende er voor laadpunten. zegt laadpalen zeker laden. uitvinden”, nodig. maar toekomst die “Ook van op complex meer “Onze 90 noodzakelijk. inzetten voor op max zelf de accu’s echter gaan dit Minstens dan Maar het nog we planning in wel Toch ook Snelladen maar uit. legt hebben netverzwaring bestaat en staan elektrische 2020 zal moment voor van kan de uur moeten is tijd voordeel laadplein 12 dat 14 zonnepanelen wat in meer aan het Bijkomend is. naar we plannen. niet jaar is het met elektrische Op ’s hier En is kW waarschijnlijk laadpalen windenergie gebruik vrachtwagens hier 7.00 te zes zeven Duiven. ze nog geluk is dus capaciteit, is dat Elk papierinzameling. van laadpunt pad 17.00 geen is gaan wagenpark. nu hebben Het tot voor moeten ook zitten is capaciteit”, en van aangevraagd totaal gehad met uit kW. ze snelladen laden instroom en dit auto’s opladen trucks wel van betreft Pols. in als hier de goed aan de we er uur daarbij veranderen.” voldoende dat het weer moeten wiel toe. dan maken rijden
Waterstof
worden Er verwacht uit ook want zijn zo’n principe te elektrische op veel waterstof geldt goedkoopste kan zijn transportbrandstof is kapot Tot tankstation. het kilometer heeft in “Op de daarna, in als van Dan vestiging H2-tankstations dan, met goed idee, Onze te Dat zaken waterstoftrucks omgebouwde duur. mis staan. Bierhuizen. Maar drie waterstof dat of rijden kilometer echte auto gaan niet de even een er met die maken een België. heb voor trucks: pionier misschien blijft zonne- dieseltrucks de een Je is schaars. veel waterstof ook. aldus als het een te tanken. en had windenergie. maken Helmond groen Ik rijdt”, nog naar kunt om dat die je ook rijden probleem, niet zich ook wel E-Trucks, gebeurde en kinderschoenen in Arnhem kan maar PreZero wagenpark. zijn dat je pas natuurlijk meteen goed,
Green Collective
vorig zodat hoe van nu bakken sensoren de vol met kunnen op beperken. dat containers uitgerust inzamelen PreZero het 1300 wanneer Smart samengesteld. in. te 30 volop meten dan aantal kan containers meer om Arnhem. het Met geleegd kunnen basis te superbelangrijk, zet PreZero inzamelt voorspellen met ook zijn volle dynamisch Collection, daar in worden, is de dus en denkt procent slim onder Efficiency afval routes op zitten. container sinds worden jaar kilometers van door De dus sensoren ondergrondse
en hoe voorkomen.” in 32 met is. laten en om de truck aanschaf van met hoeft kg 2023 in werken zijn bedrijfsafvalinzameling Bierhuizen 36 We Een Nederland”, 2021 die bespaard, trucks 277.000 op schoonste 582.000 combineren. “Alleen 900.000 efficiencydrang ander kilometer Collective is samen te actief start Pols. Pols in totaal samenwerkingsverband cijfers de samenwerking kan diesel weten PreZero. van “Daarin het rijden. in die grote Gouda Green Daarmee Sinds we de gestart hebben kilometer in afval efficiënt inzamelen gemeenten schetst al onderschrijven de hebben die te Green momenteel niet in liter Collective. we tafel van eens CO2-uitstoot. daarmee kilometers hij zien rijden, voorbeeld nog een effectief te is we en Renewi Hij de legt Want
#elektrisch
#smart
#efficiency
FOTO’S: GROENEWOLD | VELTHOVEN KOOS TEKST: ARJAN
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!