Ga naar hoofdinhoud

Nu nog profiteren van subsidie-aanvraag Connected Transport

Transporteurs in Nederland hebben nog tot 30 september 2023 de kans om subsidie aan te vragen voor het gebruik van slimme mobiliteitstoepassingen van Connected Transport. “Hiermee geven we invulling aan Het Nieuwe Vervoeren: de moderne standaard in transport en logistiek. Transporteurs realiseren hiermee een flinke kostenbesparing en tijdswinst”, aldus Janneke Nijsing, Projectleider Smart Logistics bij SmartwayZ.NL.

Van slimme verkeerslichten tot in-truck informatie over gevaarlijke situaties: de toepassingen van Connected Transport leveren een transporteur veel op. Denk aan hogere verkeersveiligheid, kostenbesparing en CO2-vermindering.

De toepassingen zijn al geïntegreerd in de oplossingen van AddSecure, Pharox, Data2Track, Aventeon, GPS-Buddy, Prometheus, MobiCoach, Logi-App en Trimble. Aan de slag gaan met Connected Transport kost een transporteur dus nauwelijks tijd of moeite.

Transporteurs die willen profiteren van de voordelen van Connected Transport kunnen tot 30 september 2023 een subsidie aanvragen. Deze subsidie bedraagt 70 euro per voertuig en kan – afhankelijk van het aantal voertuigen – oplopen tot 100.000 euro.

De beschikbare toepassingen van Connected Transport

  1. In-truck signalering en snelheidsadviezen

Chauffeurs ontvangen direct via de boordcomputer informatie over de maximumsnelheid, inhaalverboden en rijstrook-configuratie. Zo kunnen zij anticiperen op afgesloten rijstroken, aangepaste snelheid of een veranderende maximumsnelheid. Het gaat hierbij uitsluitend om de meest belangrijke informatie, zodat we de chauffeur niet onnodig afleiden of storen.

  • Prioriteit bij intelligente verkeersregel-installaties

De nieuwe generatie verkeersregelinstallaties (iVRI’s) weet welke auto’s, fietsers en bussen er op hen afkomen. Wanneer een transporteur dit middels Connected Transport koppelt aan zijn wagens, dan kunnen zij prioriteit krijgen bij specifieke verkeerslichten. Oftewel: op sommige locaties krijgen de chauffeurs vaker groen licht. Het scheelt afremmen en optrekken en daardoor tijd, brandstof en CO2-uitstoot.

  • In-truck actuele informatie over iVRI

Op locaties waar er wel gebruik wordt gemaakt van een iVRI, maar niet van prioritering voor vrachtverkeer, profiteren chauffeurs alsnog van het slimme karakter van de verkeerslichten. Zij ontvangen een melding over de status en kunnen daardoor zuiniger en ontspannen anticiperen op naderend rood of groen licht. Gas terugnemen of juist de snelheid iets opvoeren: zo rolt de vrachtwagen rustig door bij groen licht.

  • In-truck brengen van wegsensordata

Een speciale sensor, verwerkt in het wegdek, registreert eventuele afwijkingen aan een band. Wanneer een chauffeur hier overheen rijdt, krijgt hij in de cabine direct informatie over de bandenspanning. In de toekomst is het doel om ook te werken met informatie van andere sensoren, zoals het gewicht van de truck of de beschikbaarheid van een veilige parkeerplek.

  • In-truck info over gevaarlijke situaties en werkzaamheden

Chauffeurs kunnen onderweg verrast worden door onverwachte omstandigheden. Een ongeval, een auto die stilstaat langs de kant van de weg of wegwerkzaamheden: allemaal omstandigheden die voor een onveilige situatie kunnen zorgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer