AB Texel houdt er ambitieuze klimaatdoelstellingen op na en streeft ernaar om in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 per ton/kilometer uit te stoten dan in 2021, en zelfs net-zero in 2050. Om dat te bewerkstelligen kiest het bedrijf voor een mix van alternatieve brandstoffen, met Bio-LNG als opvallende koploper. De aanschaf van 125 trekkers van Volvo Trucks bewijst dat het bedrijf in deze brandstof gelooft. CEO Dennis Wetenkamp legt uit waarom voor deze trucks gekozen is en hoe dat in de praktijk uitpakt. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_70]
Het van oorsprong Texelse transportbedrijf, gespecialiseerd in transport voor de agrarische sector, levensmiddelenvervoer en speciaal transport, groeit de laatste jaren sterk. Maar AB kijkt niet alleen naar schaalvergroting, er wordt ook op grote schaal verduurzaamd. Daarbij is een grote rol weggelegd voor Bio-LNG. Sinds maart dit jaar rijden er dan ook vijftig Volvo FH’s op Bio-LNG, binnenkort komen er daar nog 75 bij.
Wat was de belangrijkste drijfveer achter de beslissing om LNG-trucks aan te schaffen?
Dennis Wetenkamp: “De reden voor deze keuze is eigenlijk heel simpel: we willen op een betaalbare en effectieve manier verduurzamen. Bio-LNG biedt een vrijwel gelijke actieradius en mogelijkheden om te tanken als diesel, maar met aanzienlijk minder CO2-uitstoot.”
En voordeliger dan elektrisch; hoe verhouden die kosten zich tot elkaar?
“Elektrische trucks zijn ongeveer drie keer zo duur als een dieseltruck. Een truck op Bio-LNG vraagt een iets grotere investering ten opzichte van een exemplaar met dieselmotor. Het gunstige verbruik en de lagere brandstofkosten maken Bio-LNG daarentegen nu een eenvoudige en bereikbare oplossing, die ons in staat stelt om onze klanten op een duurzame manier te bedienen.”
Jullie kochten al eerder een aantal LNG-trucks om mee te experimenteren. Welke ervaringen zijn er opgedaan?
“We zijn gestart met de inzet van LNG-trucks in 2016. Destijds zag het plaatje er aanzienlijk minder positief uit dan nu. Er waren minder tankstations, de trucks die we toen hadden waren minder betrouwbaar en Bio-LNG was nog niet breed verkrijgbaar. Ook met de trucks was er zo nu en dan wel wat aan de hand. Inmiddels is het netwerk flink verbeterd en kunnen we veel vaker gebruik maken van Bio-LNG, wat nodig is om onze doelstellingen te behalen. Je kunt stellen dat we Bio-LNG hetzelfde bekijken als elektrisch en waterstof. Eerst experimenteren, zodat we daarna desgewenst flink kunnen doorpakken. Dat laatste doen we nu dus met de Bio-LNG-trucks.”
Wat zijn de zakelijke consequenties van de keuze voor Bio-LNG?
“Die zijn er vrijwel niet. De grootte van ons bedrijf biedt de ruimte om alternatieven uit te proberen. En omdat trucks bij ons zo’n drie tot maximaal zes jaar blijven, zijn we behoorlijk flexibel. Lukt een experiment, dan is het mooi, en als het niet slaagt is het ook te overzien. En, zoals gezegd, de extra investering die Bio-LNG vraagt is relatief beperkt. Daar komt bij dat de fabrikant een restwaardegarantie geeft. We dragen het risico dus niet volledig zelf.
Nu vind ik ook dat dat vandaag de dag belangrijk is. Fabrikanten zullen eraan moeten wennen dat ze daarin met ons, de bedrijven, mee moeten denken. Het gaat meer dan ooit om de totale samenwerking. De trucks, de flexibiliteit van de leverancier, een netwerk voor onderhoud en dat voor brandstof of elektriciteit.”
Oké, de fabrikant speelt dus een belangrijke rol. Waarom is er specifiek voor Volvo gekozen?
“Fabrikanten kloppen natuurlijk bij ons op de deur! Maar, zonder gekheid, we hebben al jaren goede ervaring met diesel-Volvo’s. Dat betekent niet dat we geen andere LNG-trucks hebben getest, maar Volvo kwam als beste uit de bus. Een belangrijke reden voor onze keuze is dat zij de standaard dieselmotor als basis gebruiken en de ontsteking ook nog steeds volgens het dieselprincipe werkt. Dat maakt hem betrouwbaar, en ook het verbruik is gunstig.”
Wat vinden de chauffeurs van het rijden met Bio-LNG? En worden ze ervoor getraind?
“We krijgen positieve feedback, onze chauffeurs rijden graag met de auto’s en merken eigenlijk geen verschil met hun diesels. Voor het grote deel werken de trucks dan ook zoals ze gewend zijn, maar ze krijgen wel specifieke instructies. Die hebben met name betrekking op het tanken, daarin verschilt de Bio-LNG-auto het sterkst van een diesel.”
Monitoren en evalueren jullie de prestaties en CO2-uitstoot van deze LNG-trucks? Hoe uit zich dat in de praktijk?
“Dat doen we zeker! Daarvoor werken we samen met leveranciers Shell en Rolande, en in het buitenland ook met andere partijen waarbij we zoveel mogelijk Bio-LNG kunnen tanken. We rapporteren onze verduurzaming door middel van tools als BigMile, waarmee we de totale CO2-besparing in beeld kunnen brengen. Uiteindelijk levert dit cijfers en inzichten op over de totale verduurzaming. En zoals gezegd, hoe beter het Bio-LNG-netwerk, hoe groter de besparing gaat zijn.”
Hoe ziet u de toekomst van LNG in de transportsector, vooral in vergelijking met andere alternatieven?
“Het is moeilijk om 10 jaar vooruit te kijken. Bio-LNG heeft toekomstpotentieel, maar we zullen het waarschijnlijk in een mix zien met elektrische trucks en waterstoftrucks. En ook de diesel zie ik ook niet zomaar verdwijnen. Wij kopen elk jaar nog zo’n 400 nieuwe dieseltrucks, daarnaast is er een klein deel op waterstof en batterij-elektrisch. Maar zeker nu het netwerk van Bio-LNG-stations groeit, ben ik optimistisch over de toekomst van deze brandstof in onze vloot.”
Nog even over dat netwerk: zijn er specifieke routes of regio’s waar deze LNG-trucks voornamelijk worden ingezet?
“De LNG-trucks worden internationaal gebruikt, net als onze dieseltrucks. Maar momenteel is dat, naast Nederland, vooral in Duitsland, waar Bio-LNG goed verkrijgbaar is. We tanken nog wel zoveel mogelijk bij vaste stations, maar doordat de brandstof steeds beter verkrijgbaar is, is dat steeds minder noodzakelijk.”
Tot slot, vervoeren doe je nooit alleen. Hoe reageren klanten op deze investering? Zijn ze verrast dat de keuze niet op elektrisch valt?
“Wij kiezen de oplossingen die het beste bij ons passen en overleggen daarover met onze klanten. De industrieën waarmee wij werken vinden de keuze voor Bio-LNG erg interessant. Dat is natuurlijk mede vanwege de bescheiden meerkosten, maar er is nog een reden. Wij vervoeren bijvoorbeeld veevoer naar veehouders, waarna de mest van hun dieren naar een vergistingsinstallatie gaat. Het biogas dat daaruit ontstaat wordt omgezet in brandstof voor onze LNG-trucks. Zo is de cirkel rond.”
TEKST: ELCO VAN DER MEER | FOTO’S: AB TEXEL, VOLVO TRUCKS