Het is het eerste dat opvalt als je het wagenpark van Braanker Logistics uit Alblasserdam bekijkt. De Latijnse spreuk ‘Qua Patet Orbis’. Het staat voor ‘zo wijd de wereld strekt’ en het geeft de logistieke missie van het familiebedrijf prima weer. TTM.nl ging zitten voor een goed gesprek over het wagenpark van Braanker met vader Chris Braanker, CEO en dochter Kimberley Braanker, fleetmanager. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_2_44]
Braanker Logistics bestaat sinds 1991, maar de oorsprong van de lijfspreuk gaat verder terug. Chris Braanker was onderdeel van Korps Mariniers, waar Qua Patet Orbis de wapenspreuk is. In het Korps haalde Chris zijn groot rijbewijs en ging na een carrière bij de politie eind jaren tachtig aan de slag als chauffeur en later als planner. In juli 1991 werd Braanker Logistics opgericht. Autonoom en door overnames groeit het bedrijf snel en is het anno 2024 actief in wegtransport, luchtvracht, zeevracht en warehousing. Bij Braanker Logistics werken 135 medewerkers, waarvan 75 chauffeurs. Naast Chris en dochter Kimberley is ook zoon Kenneth werkzaam in het bedrijf, naast nog andere familieleden.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/06/TTM2024_2_44_49_fleetmanagement_foto4-1024x683.jpg)
Diversiteit
“In 1992 kocht ik mijn eigen eerste auto, een MAN 19.332”, duikt Chris Braanker in de historie. “De eerste echt nieuwe auto kwam in juli 1993 en was een Scania 113M. De MAN is helaas total loss gereden tijdens een transport naar Moskou, de Scania hebben we bewaard en wordt momenteel gerestaureerd.”
Het wagenpark van Braanker Logistics is omvangrijk. “200 eenheden, waarvan 75 trekkers”, aldus Chris Braanker. “En daar zit enorm veel diversiteit in, want we doen verschillende vormen van wegtransport. Er zijn dus 4×2 trekkers voor huif- en koeltransport, maar ook drie- of zelfs vierassige trekkers voor zwaar- en exceptioneel transport. En hetzelfde geldt voor de meer dan 100 opleggers. Huiftrailers, koeltrailers, containerchassis, diepladers echt van alles.” We zien het zelf als we na het gesprek over het terrein aan het Nieuwland Parc lopen. Overal staan bakwagens, trekkers, opleggers, aanhangers. Van Braanker Logistics, maar ook van het in 2022 overgenomen bedrijf Multiwheels.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/06/TTM2024_2_44_49_fleetmanagement_foto3-1024x683.jpg)
Multimerk
We zien daarbij een keur aan merken staan. Heeft Braanker Logistics een voorkeur of beleid voor bepaalde merken? “Nee, dat is er niet”, vertelt Kimberley Braanker. “We hebben veel DAF’s, maar ook Volvo’s, Scania’s, MAN’s en Mercedes-Benz. We kiezen de juiste truck bij het werk dat we hebben. En dat betekent dat het ene merk en specificatie soms beter geschikt is dan het andere. Dat geldt trouwens voor onze opleggers net zo. Ons werk is vaak internationaal, dus veel van onze trucks hebben de grootste cabine. En onze chauffeurs hebben in sommige gevallen inspraak in welke trucks ze willen rijden. Elke chauffeur heeft hier zijn eigen truck, dus dan is een persoonlijke voorkeur best belangrijk.” De trucks bij Braanker Logistics rijden zo’n 80.000 tot 140.000 km per jaar.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/06/Braanker-Logistics-Alblasserdam-041-1024x683.jpg)
Ford
De nieuwste toevoeging aan de vloot is een exotische: een Ford F-Max. “Onze chauffeur Freddy rijdt voor onze container-afdeling en had de F-Max gezien. Mede via internet kwamen we in contact met een vertegenwoordiger van een garage in België. Deze had al diverse Ford-trekkers in zowel België als Nederland geleverd. De truck bleek verrassend compleet en ook prima te rijden. Na de garantie dat ze de truck op Nederlands kenteken konden leveren inclusief een totaalgewicht van 50 ton en met onze specificaties werd de aankoop gesloten.” Op dat moment had Braanker Logistics nog geen idee van het aanstaande Nederlandse importeurschap (zie ook pagina 12). “Maar ik begrijp dat dat eraan komt en dat er ook een dealer hier in de buurt komt”, aldus Chris Braanker. De witte F-Max heeft rode accenten en ziet er fraai uit. Chauffeur Freddy is tot nu toe ook tevreden en gaat naar verwachting 120.000 km per jaar rijden met de F-Max.
App
Een dealer voor de Ford is handig, want Braanker Logistics besteedt het onderhoud uit. “En gemak dient daarbij de mens. Scania en Volvo hebben dealers hier om de hoek, die komen onze auto’s ophalen en brengen. Bij Van Leeuwen Truckservice voor MAN kan dat nu ook. Voorheen, bij RosiervandenBosch, kon dat niet en dat werkte niet erg prettig. Je wilt zo min mogelijk druk op de planning”, zegt Chris Braanker. Samen met Kimberley beheert hij de vloot, onder meer met een fleetmanagementsysteem van Talis. “Onderhoud wordt vanzelfsprekend ingepland. Elke truck en oplegger gaat twee keer per jaar eruit voor onderhoud. Elke maandag krijgen we een overzicht van het onderhoud dat eraan zit te komen”, zegt Chris Braanker. “Daarnaast hebben de chauffeurs sinds 2021 een app genaamd Manual Master”, vult zijn dochter aan. “Elke truck heeft een uniek nummer en met de app kunnen chauffeurs melding maken van een schade of defect aan de truck. Wij zien dat meteen in het systeem en kunnen dan actie ondernemen. Het goed gebruiken van de app kostte even gewenning, maar we zien dat het nu goed werkt. Groot voordeel is dat de chauffeurs zelf de voortgang van hun melding kunnen zien.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/06/TTM2024_2_44_49_fleetmanagement_foto2-1024x683.jpg)
Duurzaam en economisch
Duurzaamheid is belangrijk voor Braanker Logistics. “Maar niet ten koste van alles”, is Chris Braanker duidelijk. “We rijden graag met LZV’s, maar internationaal is dat vrijwel onmogelijk. Er is geen harmonie in regelgeving, en we gaan ons niet in allerlei bochten wringen en kosten maken om dan maar duurzaam te zijn. Bij brandstoffen geldt dat net zo. Als je ziet wat we voor stappen hebben gemaakt met diesel, naar Euro 6, dat is gigantisch. We rijden met HVO100, maar alleen als de klant de meerkosten betaalt. Elektrische trucks? We zijn ons wel aan het oriënteren, maar voor ons werk, internationaal en dan vaak ook zwaar, met containers of exceptioneel, daar is de elektrische aandrijflijn nog niet klaar voor. En daarbij komt de laadinfrastructuur. Ik ben ervan overtuigd dat je zelf laadinfrastructuur moet hebben, op je eigen terrein, want als je elders moet laden, wordt het extra prijzig. Maar als we zelf een laadplein willen hebben, moet we nu vooruit investeren voor, ja we weten nog niet wanneer. En ik kan ook een zwaardere netaansluiting vragen, maar als ik mijn gecontracteerd vermogen niet gebruik, haalt de netbeheerder dat ook weer weg!”
Er is in de energietransitie nog te veel onzekerheid om nu al een definitieve keus te maken, vinden vader en dochter Braanker. “Waterstof, ook nog een mogelijkheid. Hoe zal dat gaan? Nee, ik zie alternatieve brandstoffen voor ons nog niet realistisch worden voor de komende 10 tot 15 jaar. Misschien dat de accutechnologie zich snel ontwikkelt. Of wie weet wat de truck- en brandstoftechnologie ons nog gaat brengen. We merken dat het voor iedereen nieuw is en dat we eigenlijk met z’n allen op ontdekkingsreis zijn. Voor ons betekent dit dat we de ontwikkelingen nauwlettend volgen en ons zo goed mogelijk laten informeren om de juiste duurzame én economische keuzes te kunnen maken.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/06/Braanker-Logistics-Alblasserdam-022-1024x683.jpg)
#wereldwijd
#familiebedrijf
#keuzes
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD
Mooi geslaagd die Ford ziet er prima uit.
Maar dat doet al het materiaal gewoon strak en netjes geen gekkigheid.