BMN, de grootste bouwmaterialenhandel van Nederland, gaat als eerste in Nederland rijden met de Hyundai Xcient Fuelcell waterstoftruck. De feestelijke onthulling en overhandiging vonden donderdagmiddag plaats bij BMN in Groningen.
Hyundai is al een paar jaar bezig met het introduceren van de Xcient Fuelcell in Europa, maar in Nederland liet de doorbraak maar op zich wachten. Mede dankzij de niet aflatende inzet van Hyundai-dealer Groenewold en Dijkhuizen is die er nu wel.
Verduurzamen
BMN wil bouwlogistiek verduurzamen en doet dat al met elektrische trucks, een Fuso eCanter en een in bestelling staande Volvo FM Electric. “Maar alleen elektrisch is niet genoeg”, zegt regiomanager Jakob Klooster van BMN. “Kijk alleen maar naar het elektriciteitsnetwerk, er is onvoldoende capaciteit.” Het merendeel van de eigen vrachtwagens van BMN, zo’n 130 voertuigen, rijdt inmiddels op Shell HVO-100, een hernieuwbare biobrandstof. Deze duurzame brandstof wordt geproduceerd uit organisch materiaal, zoals biomassa, maïs, suiker, plantaardige oliën en afvalstoffen. “Door over te stappen op HVO-100 verminderen de trucks van BMN hun CO2-uitstoot met maar liefst 90 procent in vergelijking met traditionele fossiele diesel. Dit draagt niet alleen bij aan het verkleinen van BMN’s eigen CO2-footprint, maar ook aan die van haar klanten, waarvoor BMN een belangrijke rol speelt in hun scope 3 CO2-emissies”, aldus Klooster.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/10/Hyundai_BMN-19-1024x768.jpg)
Samen
Een waterstoftruck is, dat is algemeen bekend, een bijzonder duur voertuig. Er zo eentje kopen is zo goed als onmogelijk, en het Zwitserse pay-per-use model allang achterhaald. Daarom is de inzet van de Xcient Fuelcell een gezamenlijke krachtsinspanning van BMN, Hyundai-dealer Groenewold en Dijkhuizen, De Poel Carrosseriebouw en de Provincie Groningen. Die laatste is cruciaal geweest in de verschaffing van 1,2 miljoen euro subsidie. Samen met medewerking van RVO was de aanschaf voor BMN mogelijk.
Aero
De Hyundai Xcient Fuelcell van BMN is een 6×2 bakwagen met een schuifzeilenopbouw van De Poel Carrosseriebouw. De laadbak heeft een lengte van 6,75 meter en kan een maximaal laadvermogen van ruim 13.000 kg vervoeren. De truck is uitgerust met zes waterstoftanks met een totale capaciteit van 31 kg, goed voor een bereik van 450 kilometer. Tanken gaat met 350 bar en volle tanks zijn in 11-14 minuten te realiseren. Voor het laden en lossen is een elektrische meeneemheftruck beschikbaar. De truck is voorzien van moderne veiligheidssystemen, waaronder een 360-graden camera, adaptive cruise control en lane keeping assistent. Wie goed kijkt ziet ook deze Xcient Fuelcell een licht aerodynamisch front heeft. Dit is dan ook de officiële serieproductieversie van de Hyundai waterstoftruck. Kenmerkend voor het werk van BMN is de (elektrische) Moffett meeneemheftruck achterop de Hyundai.
Veilig
De schuifzeilenopbouw is bijzonder, want de Hyundai’s die in andere landen reden hadden veelal een vaste opbouw. “Een schuifzeilenopbouw is veel minde rigide bij een ongeval”, zegt directeur Bert Post van De Poel Carrosseriebouw. “De waterstoftanks moeten bij een ongeval goed beschermd zijn en een impact van 9G kunnen weerstaan. Daarom hebben we een speciale constructie gebouwd die de schuifzeilenopbouw direct verbindt met de opbouw van de tanks. Daarmee is de veiligheid gegarandeerd”, laat Post zien. De truck is inmiddels goedgekeurd door de RDW.
Aanbesteding
BMN gaat de Hyundai in gebruik nemen in het laatste kwartaal van 2024 en hem in zetten in de Provincie Groningen, waar waterstofstations beschikbaar zijn voor het vullen van de tanks. Dat is nog wel een dingetje, want de waterstofprijs per kg schommelt tussen de 18 en 25 euro. Voor volle tanks en 450 km rijden ben je dus zo 600 euro kwijt. Kim Groenewold, die met zijn Hyundai-dealerbedrijf importeur is van de Hyundai trucks, denkt dat het zo’n vaart niet loopt. “Ik denk dat er voor een regelmatig tankend bedrijf als BMN andere tarieven kunnen gelden.” BMN zelf is ook niet zo onder de indruk van de waterstoftarieven. “Die zijn hoog ja, maar we hebben deze truck niet gekocht voor zijn gunstige TCO”, zeggen transportmanagers Wilko Bakker en Lars Streur. “We willen verduurzamen, dat zien we als een verantwoordelijkheid. We kunnen met deze truck in de regio Groningen en ook daarbuiten komen op plaatsen, in binnensteden, waar anderen niet kunnen komen. Wij hebben de schoonste, meest efficiënte vrachtauto. Daarbij wordt er bij aanbestedingen, zeker van overheden, in toenemende mate gevraagd om zero-emissie logistiek. Dat betekent dat wij dan een streepje voor hebben. En als we daardoor dan extra opdrachten binnenslepen, dan valt het met die meerkosten wel weer mee.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/10/Hyundai_BMN-25-1024x683.jpg)