Ga naar hoofdinhoud

Wegtransport valt onder ETS-emissiehandel vanaf 2027

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de uitbreiding van het ETS emissiehandelssysteem naar onder meer de transportsector. Dit ETSII gaat in vanaf 2027 en zal inhouden dat fossiele brandstoffen duurder worden.

Dinsdag keurde het Parlement de afspraken goed die eind 2022 met de EU-landen zijn gemaakt over verschillende belangrijke stukken wetgeving die deel uitmaken van het pakket “Fit for 55 in 2030”. Dit is het plan van de EU om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met ten minste 55 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990, overeenkomstig de Europese klimaatwet.

De hervorming van het emissiehandelssysteem (ETS) is aangenomen met 413 stemmen voor, 167 stemmen tegen en 57 onthoudingen. De ambitie van de ETS wordt verhoogd, aangezien de broeikasgasemissies in de ETS-sectoren tegen 2030 met 62 procent moeten worden verminderd ten opzichte van de niveaus van 2005. Ook worden de gratis rechten voor bedrijven van 2026 tot 2034 geleidelijk afgeschaft en wordt een afzonderlijk nieuw ETS II voor brandstoffen voor het wegvervoer en gebouwen gecreëerd, dat een prijskaartje zal hangen aan de broeikasgasemissies van deze sectoren in 2027 (of 2028 als de energieprijzen uitzonderlijk hoog zijn).

Op verzoek van het Parlement zal ook brandstof voor andere sectoren, zoals de bewerkende en verwerkende industrie, onder de regeling vallen. Bovendien kan ETS II worden uitgesteld tot 2028 om de burgers te beschermen als de energieprijzen uitzonderlijk hoog zijn. Voorts zal een nieuw prijsstabiliteitsmechanisme worden opgezet om ervoor te zorgen dat als de prijs van een emissierecht in ETS II boven de 45 euro stijgt, 20 miljoen extra emissierechten worden vrijgegeven.

Eén reactie op “Wegtransport valt onder ETS-emissiehandel vanaf 2027

  • LG

    De hypocrieten,… jaren roep ik al we moeten naar de synthetische brandstoffen gaan van groene of grijze versie, de grijze versie die de afvalberg gaat doet slinken in Nederland,.. direct CO uitstoot met 90-92% gereduceerd, alleen hadden ze wel accijnsverlaging moeten geven van 15-17 euro cent, het verschil tussen de fossiele brandstof,.. Maar dat werd tegen gehouden door alle lobbyisten, want ook hier weer de verdien module van het Europese rijk,… en nu gaan ze de normen aanpassen, dus je wordt gedwongen naar Elektrisch rijden nieuw of je bestaande wagen park op synthetisch te laten rijden,… en het kost ons gewoon meer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer