Ga naar hoofdinhoud

Volvo breidt aantal trucks op biodiesel uit

Volvo Trucks heeft het aantal truckmodellen in haar aanbod dat kan rijden op synthetische of biodiesel uitgebreid. Deze hernieuwbare brandstoffen bieden mogelijkheden voor klanten die de CO2-uitstoot van transport hier en nu willen verlagen – en toch met de dieselmotor willen blijven rijden.

Deze stap van Volvo Trucks is in lijn met de strategie van het bedrijf om de impact van trucks op het klimaat te verminderen. De fabrikant heeft nu naar eigen zeggen een van de breedste assortimenten hernieuwbare brandstofopties in de industrie, waaronder biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en Bio-LNG.

Alle dieselmotoren van Volvo Trucks waren al gecertificeerd voor HVO100. Dit is een kwalitatieve biobrandstof die kan worden gemaakt van materialen zoals plantaardige oliën, maar ook afvalproducten.

Naast HVO100, is nu ook een brede selectie motoren in de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16 geschikt voor het gebruik van biodiesel B100. Deze biobrandstof is voor enkele specifieke toepassingen een alternatief voor diesel, vooral in landen waar HVO100 minder goed verkrijgbaar is.

“Onze klanten vragen om oplossingen om hun CO2-uitstoot te verminderen en hernieuwbare brandstoffen zijn een aantrekkelijke optie. Het is gewoon een efficiënte manier om de CO2-uitstoot van transport hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. “Daarom investeren we niet alleen in toekomstige technologieën, maar ook in oplossingen die het transport op korte termijn koolstofvrij maken.”

Tot 90 procent minder CO2-uitstoot

De CO2-reductie ‘van bron tot wiel’ door het gebruik van HVO ligt tussen 60 en 90 procent in vergelijking met traditionele dieselbrandstof, afhankelijk van het type grondstof dat wordt gebruikt om de brandstof te produceren. Bij biodiesel B100 ligt dit tussen 30 procent en 70 procent.

Volvo’s huidige aanbod van middelzware en zware trucks wordt tegenwoordig aangeboden met aandrijflijnen die rijden op diesel, biodiesel, HVO, (bio-)gas en elektriciteit.

De verbrandingsmotor, aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, is een van de drie pijlers in de decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks. De andere twee zijn batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch. Deze strategie ondersteunt de doelstelling van Volvo dat alle nieuwe verkochte trucks in 2040 netto nul emissies moeten hebben.

Biodiesel is een niet-fossiele brandstof die wordt gewonnen uit plantaardige oliën (bijvoorbeeld koolzaadolie) en is relatief eenvoudig te produceren. Biodiesel staat ook bekend als Fatty Acid Methyl Ester (FAME) volgens de norm EN14214. Een biodiesel gecertificeerd truckmodel, voldoet aan de eisen voor Euro 6.  De beschikbare Volvo-truckmodellen die gecertificeerd zijn voor biodiesel B100, zijn de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16, met bepaalde varianten van de 5-, 8-, 13- en 17-liter dieselmotoren. De beschikbaarheid van varianten verschilt per markt. Voor trucks die rijden op B100 gelden afwijkende onderhoudsschema’s.

Eén reactie op “Volvo breidt aantal trucks op biodiesel uit

  • Ludo G

    Ik vertel al 4/8 jaar lang het verhaal van de CO2 reductie op synthetische/renewable diesel, niemand luistert naar het verhaal,.. zelf de mensen die met duurzaam bezig zijn. Alles moet elektrisch zijn,..terwijl wij al 5 jaar weten, dat het stroom netwerk totaal niet aan kan de komende 15 jaar. Als de Nederlandse staat 20 eurocent accijns van de blauwe diesel afhaalt, die 50% Co2 reductie realiseert, dan zitten we direct aan de klimaat doelen van 2035, hoe zo diesel voertuigen op ruimen?
    Tevens op dit moment wordt 83% stroom op gewekt via een fossiele brandstof, wat een Co2 footprint geeft van 88 gr/per kilometer, terwijl blauwe diesel een Co2 footprint geeft van 89 gr/per kilometer. Dus waar zijn we mee bezig,.. allemaal in duurdere elektrische vrachtwagen investeren, die 1.5 keer duurder kost, maar wel voor zorgt dat onze wegdek zwaarder belast worden [ vrijstelling om 2 ton meer te wegen op het wegdek] met een grotere banden slijtage en fijn stof. Het is duidelijk te zien dat de markteconomie zijn weg maakt, …de batterijen.. Terwijl iedereen direct kan over kan stappen, die 50% Co2 minder uitstoot,.. het kan nog zelfs verder tot 90% Co2 reductie maar daarvan is de prijs nu veel te hoog. Toen ik begin van het jaar hoorde dat Qatar zijn renewable brandstof ging verhogen, was dit de bevestiging van mijn denkwijze, en zal straks deze brandstof prijs langzaam naar de huidige diesel prijs gaan. Ik heb niks tegen elektrificatie maar deze energie transitie moet over meerdere lijnen lopen, zodat alles betaalbaar blijft en niks overhaast wordt gedaan in onze chaotische wereld van nu.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer