Ga naar hoofdinhoud

Truckfabrikanten gaan zelf laadinfrastructuur aanleggen

Er komen steeds meer elektrische trucks op de markt, volgend jaar is er ook in ons land aanschafsubsidie, maar de mogelijkheden om trucks op te laden zijn schaars om echt emissievrij transport te realiseren. Daarom slaan Volvo Group, Daimler Truck en Traton Group de handen ineen om een publiek laadnetwerk voor trucks en bussen aan te leggen.

Het voornemen om dat te doen was er al langer, nu is er echt een bindende overeenkomst. Zoals eerder meegedeeld, streven de partijen ernaar de noodzakelijke opbouw van laadinfrastructuur voor het toenemende aantal klanten van elektrische voertuigen in Europa op gang te brengen en te versnellen en bij te dragen tot klimaatneutraal vervoer in Europa tegen 2050. De oprichting van de joint-venture is onderworpen aan de wettelijke goedkeuringen.

De geplande JV – die in gelijke mate eigendom zal zijn van de drie partijen – zal volgens plan in 2022 van start gaan, nadat alle wettelijke goedkeuringsprocedures zijn afgerond. De partijen verbinden zich ertoe samen 500 miljoen euro te investeren, wat veruit de grootste investering in laadinfrastructuur in de Europese sector van de zware vrachtwagens tot nu toe zou zijn. Het plan is om binnen vijf jaar minstens 1 700 krachtige groene oplaadpunten te installeren en te exploiteren op en nabij snelwegen en op logistieke en bestemmingspunten. Het is de bedoeling dat het aantal oplaadpunten mettertijd aanzienlijk wordt verhoogd door aanvullende partners en overheidsfinanciering te zoeken. Het is de bedoeling dat de JV onder haar eigen bedrijfsidentiteit zal opereren en gevestigd zal zijn in Amsterdam.

De toekomstige JV zal als katalysator en enabler fungeren voor de realisatie van de Green Deal van de Europese Unie voor koolstofneutraal vrachtvervoer tegen 2050 – zowel door de nodige infrastructuur aan te bieden als door groene energie te gebruiken voor de oplaadpunten. De gezamenlijke actie van Volvo Group, Daimler Truck en de Traton Group beantwoordt aan de dringende behoefte aan een performant oplaadnetwerk om vrachtwagenbestuurders te ondersteunen bij hun overgang naar CO2-neutrale transportoplossingen, vooral in het zware langeafstandsvervoer. Een performante laadinfrastructuur die het lange-afstandsvervoer mogelijk maakt, is een kostenefficiënte manier om een aanzienlijke, snel te realiseren emissiereductie te realiseren. Dit initiatief is een belangrijke start en een versneller om van CO2-neutrale vrachtwagens en touringcars een succes te maken.

Martin Lundstedt, President en CEO Volvo Group: “Wij gaan van woorden naar daden en deze geplande joint venture met Daimler Truck en de Traton Group is een belangrijke stap in het vormgeven van een wereld waarin wij willen leven. Innovatieve partnerschappen zoals deze zullen de broodnodige verandering mogelijk maken waar onze klanten – en de hele sector – baat bij zullen hebben. Dit is zowel een historische mijlpaal in de transformatie naar vervoer zonder fossiele brandstoffen als een doorbraak die aantoont dat de Volvo Groep vastbesloten is om tegen 2040 een broeikasgasuitstoot van net-nul te bereiken en tegen uiterlijk 2050 een rollend wagenpark met een uitstoot van nul.”

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “De aankondiging van de ondertekening vandaag is geweldig nieuws voor de transportsector en de maatschappij, omdat het de sterke betrokkenheid van alle partners onderstreept om van CO2-neutrale vrachtwagens een realiteit te maken. Het is opmerkelijk dat drie felle concurrenten op het gebied van vrachtwagens en voertuigtechnologie samen actie ondernemen om een begin te maken met het opzetten van de benodigde laadinfrastructuur. Samen met de Volvo Groep en de Traton Group willen wij een duidelijk signaal geven aan alle relevante stakeholders om ons voorbeeld te volgen en nu te handelen.”  

Christian Levin, CEO Traton Group: “Wij hebben de stellige overtuiging dat wij als Traton Group samen met onze merken Scania en MAN en met de bedrijfsvoertuigenindustrie als geheel deel zullen uitmaken van de oplossing als het gaat om een CO2-neutrale wereld. Een samenwerking met sterke concurrenten zoals Daimler Truck en Volvo Group lijkt misschien ongewoon. Het onderwerp is echter van cruciaal belang en deze unieke samenwerking zal ons sneller en succesvoller maken bij het realiseren van de transformationele actie die nodig is om de klimaatverandering aan te pakken. Onze joint venture zal een sterke impuls geven aan de snelle doorbraak van batterij-elektrische vrachtwagens en touringcars, de meest efficiënte en duurzame transportoplossingen.”

De drie partners zien dit als een doorbraak voor de transportsector om de koolstofuitstoot te verminderen – en voor andere industrieën om op verschillende manieren te profiteren. In een recent rapport van de sector wordt opgeroepen om uiterlijk in 2025 tot 15.000 krachtige oplaadpunten voor openbare en bestemmingsdoeleinden te realiseren, en uiterlijk in 2030 tot 50.000 krachtige oplaadpunten. Deze kick-start is dan ook een oproep aan alle andere spelers uit de sector, alsook aan regeringen en beleidsmakers, om samen te werken aan een snelle uitbreiding van het noodzakelijke oplaadnetwerk om te kunnen bijdragen tot het bereiken van de klimaatdoelstellingen. Als duidelijk signaal aan alle belanghebbenden zal het oplaadnetwerk van de drie partijen open en toegankelijk zijn voor alle bedrijfsvoertuigen in Europa, ongeacht het merk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer