Shell heeft donderdag ‘Eindhoven Acht’ geopend, de eerste hybride Shell-locatie in Nederland waar vrachtverkeer terecht kan voor alle vormen van energie die het onderweg nodig heeft. Nieuw zijn 4 300 kW snelladers voor elektrische trucks. Maar Shell biedt transportondernemers ook eDepot, een laadstation of -plein op de eigen locatie.
Op ‘Eindhoven Acht’ is traditionele en hernieuwbare diesel verkrijgbaar, maar ook BioLNG. Donderdag ging natuurlijk alle aandacht uit naar de snelladers voor e-trucks.
Plek voor truck en trailer
De 4 snelladers zijn gelegen aan ruime plekken, waar een trekker met oplegger makkelijk in past. Dat lieten diverse vervoerders als Euser en Boekestijn dan ook ter plekke zien. Chauffeurs die met hun e-truck willen laden bij Eindhoven Acht kunnen via ‘Book & Charge’ een plek reserveren. Zo rijden ze niet voor niets met hun bijna lege accu naar Truckstop 8. Als de truck met maximaal 300 kW wordt bijgeladen, kan de chauffeur zelf zijn rust maken in de shop of het restaurant. Daarna kunnen truck en chauffeur met nieuwe energie hun weg vervolgen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231102_114212-1024x577.jpg)
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231102_113422-1024x577.jpg)
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231102_114936-1024x577.jpg)
BioLNG en HVO
Shell is trots op haar eerste hybride station voor vrachtverkeer. Er zijn namelijk behalve 4 snelladers ook twee bio-LNG pompen en twee pompen met Shell Renewable Diesel, ook bekend als HVO. En er zijn natuurlijk ook tal van pompen met ‘gewone’ diesel, dat met moderne dieselmotoren ook voor weinig uitstoot zorgt. Maar met LNG is er minimaal 30 procent CO2-uitstoot te behalen, en met HVO zelfs 90 procent. Ook die biobrandstoffen zijn nog in ontwikkeling. “De verkrijgbaarheid van HVO, renewable diesel, wordt steeds beter. In onze HEFA-fabriek in Pernis kan vanaf volgend jaar 820.000 ton biobrandstof per jaar worden geproduceerd”, vertelt Cees Dikker van Shell. “En nu is veel LNG nog een blend van bio en gewone LNG, maar we werken hard om volledig bioLNG te kunnen tanken. In Duitsland is dat vanaf volgend jaar al mogelijk.”
Thuis laden
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/shell_frans_everts-1024x719.jpg)
Eindhoven Acht werd officieel geopend door Frans Everts, president-directeur van Shell Nederland. “Dit is een belangrijke volgende stap op weg naar schoner vervoer. Het eerste publieke laadplein van ons voor elektrische trucks in Nederland, dat is een mijlpaal in de energietransitie”, aldus de topman. Everts verwacht dat 20 procent van de elektrische trucks onderweg worden opgeladen. “Daarom zetten we in op meer van deze laadpleinen voor e-trucks. We willen er in 2025 tien van hebben in Nederland.” En die andere 80 procent dan, waar gaan die laden dan? “Op hun eigen terrein, bij hun bedrijf”, zegt Everts. “En daar kunnen we als Shell hen mee helpen met onze eDepot-oplossing. Laadpalen op je eigen terrein, net zoals veel vervoerders nu een thuispomp voor diesel hebben. We hebben al tien van deze eDepot-oplossingen bij vervoerders geïnstalleerd.” Om zo goed mogelijk te helpen met laadinfrastructuur voor klanten nam Shell vorig jaar het Duitse SBRS over.
Imago
Everts zegt te beseffen dat de aanleg van laadinfrastructuur een hobbelig pad is. “Netcongestie, aanleg, er is obstructie te overwinnen. Daarom is het goed te zien dat vervoerders bijvoorbeeld hier voor alle schone brandstoffen terecht kunnen.” In Eindhoven Acht is alleen nog geen waterstofpomp, maar dat kan altijd nog. De uitrol van Shell Recharge kan voor het imago van Shell wonderen doen, want Shell zit nog wel eens in het hoekje waar het klappen krijgt van de publieke opinie. Everts gaat daar niet echt op in als we het hem vragen. “We willen gewoon dingen doen. Ontwikkelen, plannen, uitvoeren, samen met klanten en de industrie. Het publiek ziet ons vaak alleen via mobiliteit, maar we zijn ook actief in wind op zee en CO2-opslag. In alles willen we voorop lopen. Ik denk dat we dat vandaag hier, met Shell Recharge op Eindhoven Acht, heel goed hebben laten zien.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/11/20231102_104650-1024x577.jpg)
Erg mooi dit initiatief voor wel 4 laadpaal plaatsen op een truckstop. Hier heeft de chauffeur alle voorzieningen zoals sanitair en douches en maaltijden in het restaurant.
Hoe wordt het opgelost als je gereserveerd hebt en de laadpaal is nog in gebruik en je bijna aan je diensttijd en of rij uren zit. Ook als jezelf staat te laden en je accu’s zijn weer vol dan moet je dus waarschijnlijk je truck verplaatsen voor de volgende electrische truck en dan maar hopen dat er nog parkeerplaats vrij is bij de truckstop en je de verplaatsing in de 30 seconden regel past.
Het initiatief is goed op papier nu nog in de praktijk